sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

העליות לרגל לקראת חג הפסחא וחג המולד , דבר שסייע לשיפור מצבה הכלכלי . יצוין עוד , כי תנועת עולי הרגל מזרחה גרמה למהפכה זוטא ביחסי המסחר שבין אירופה למזרח , בהגבירה את כדאיות הפלגת האוניות בכיוון זה . * * * ירושלים שימשה לעתים קרובות משאת נפשם היחידה והעיקרית של עולי הרגל ורשמי ביקורם בארץ הקודש מצטמצמים לא אחת לתאור ירושלים ואתריה העיקריים : כנסיית הקבר , דרך היסורים , הר הזיתים ועוד . השם "ירושלים" מתנוסס על מרבית ספרי עולי הרגל , מתוך ידיעה שיש לכך משמעות רבה יותר מאשר לכל שם אחר . הוא גם היטיב לבטא את תוכן הספר , שכן ירושלים תפסה מקום מרכזי ברוב תאורי עולי הרגל שביקרו בארץ . מירושלים יצאו לביקור במקומות הקדושים שבסביבתה ; בעיקר לבית לחם ולביתניה ולטבילה בירדן . לביקור במקומות האחרים היתה חשיבות משנית והיא נעשתה בהתאם למידת ההתעניינות , האפשרויות והזמן שעמדו לרשות עולי הרגל . במושגים של היום , כמעט שלא ניתן להבין תופעה זו , שעולי רגל יחצו במשך חודשים ארוכים ימים ויבשות כדי לבקר בירושלים בלבד , תוך התעלמות מהמקומות האחרים . אך יש לזכור , כי ירושלים היתה בעיני עולי הרגל המקום המפורסם והנערץ ביותר עלי אדמות , שבה ביקשו להתייחד עם המקומות הקדושים מבלי שהתעניינו בהכרח במקומות האחרים . זאת ועוד , בעוד שהסיור בירושלים ובסביבתה נחשב פחות או יותר בטוח , הביקור במקומות אחרים היה כרוך ( במרבית התקופות ) בהוצאות , בתלאות ובסכנות שקשה היה לחזות את תוצאותיהם , ומרבית עולי הרגל נמנעו מכך . השומרון ואתריו לא נמנו עם היעדים המועדפים של עולי הרגל , והוא שימש בעיקר אזור מעבר מהצפון לירושלים ( או להיפך . ( יהודים שעלו לרגל מהגליל לירושלים נמנעו מלעבור בשומרון בשל האוכלוסיה השומרונית העוינת . לפי עדותו של הנוסע מפלקנטיה , השנאה לזרים היתה כה מושרשת בלב השומרונים , עד כי נהגו לשפוך קש ולהצית את העקבות שהותירו הנוכרים . האוכלוסיה הנוצרית הדלילה בשומרון ואופיו ההררי של חבל ארץ זה שהיה בלתי מיושב בחלקו ורחוק מעין השלטון , הפכוהו למקום מסוכן , שבו חיי עולי הרגל ורכושם היו הפקר . עד היום נשתמר השם ואדי חרמיה - "עמק השודדים" ( לרגלי בעל חצור ' ( כעדות למעשי השוד והביזה שארעו במקום . הגליל ועפון הארץ לא נמנו ברוב התקופות עם מרכזי העלית לרגל החשובים . הנוסע מבורדו , ( 333 ) למשל , הגיע לארץ ישראל מחוף לבנון ונמנע מלבקר בגליל ובאתריו , והמשיך תחת זאת לקיסריה ולירושלים . נוסע זה עבר אלפי מילין כדי לבקר במקומות הקדושים , ואין ספק שהדבר לא נעשה בשל חוסר זמן או חסכון . את הסיבה לכך יש לראות בעובדה , שלגבי הנוצרים הראשונים לא היתה כנראה משמעות מיוחדת לחייו הארציים של ישו ולמעשי הנסים ( שהתרחשו ברובם בגליל , ( ועיקר עניינם היה בסבלו של ישו , במותו ובתחייתו בירושלים . זאת ועוד , הגליל נחשב במרבית התקופות ( ובעיקר מאז מעבר לרף ; קטע ממפת בריירנבך , ( 1483 ) המתארת מקומות שונים pxn וירושלים במרכזה

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help