sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עולי רגל נוצרים נהרו לארץ ישראל החל מהמאה הרביעית , לאחר שהונצחו המקומות הקשורים לחייו ולסבלו של ישו - בעיקר בירושלים ובסביבותיה ובגליל . הקשיים שהערימו המוסלמים על עולי הרגל הנוצרים בימי הביניים ורדיפתם , ויותר מכל מניעת הביקור בכנסיית הקבר , היו בין הגורמים שהביאו למסעי הצלב . ואמנם , ידוע כי הדאגה לשלום עולי הרגל ולבטחונם היתה אחת מהמשימות העיקריות שהצלבנים נטלו על עצמם . הם גם הקימו מסדרים שנועדו לסייע לעולי הרגל ולדאוג לאכסונם ולבטחונם . במאה ה 19 חל שגשוג חסר תקדים בתנועת עולי הרגל לא . ^ תרמו לכך - הגברת תנאי הבטחון , שכלול אמצעי התחבורה וההתעניינות הגוברת של המעצמות בארץ ישראל , ואנו עדים בתקופה זו לחקירתה ול"גילויה מחדש . " ברם , תקופה זו נחקרה ונסקרה כבר בהרחבה וספרות ענפה נכתבה אודותיה . בחרנו , על כן , להתמקד בתקופות הקדומות- ועד למאה ה , 19 שהן פחות ידועות . ארץ ישראל נתקדשה גם באסלאם ועולי רגל מוסלמים רבים נהרו אליה , בעיקר בימי הביניים . עולי רגל מוסלמים שעשו את דרכם למרכזי האסלאם , למכה ולמדינה , השתדלו בדרך כלל להכליל את ירושלים בביקורם . בארץ ישראל היתה מקובלת עליה לרגל של מוסלמים לקברים מקודשים . בעיקר נתפרסמה העליה לרגל לנבי מוסה , הוא קבר משה המסורתי בדרך ליריחו , שנערכה בהשתתפות אלפי מוסלמים מהארץ ומחוצה לה . היא פסקה בסוף תקופת המנדט ולא התחדשה מאז . * * * רבים מעולי הרגל שביקרו בארץ העלו את רשמיהם על הכתב . ברבות הימים נכתבה ספרות עשירה מאין כמוה על ארץ ישראל . רבים מחיבורים אלו הם פרי התרשמות רגשית ושטחית , רצופה במסורות בלתי מבוססות ובאי דיוקים , ולעתים הדמיון והמציאות משמשים בהם בערבוביה , ומהם שמהווים העתקה מקודמיהם . עם זאת , ספרות הנוסעים היא אוצר בלום , ולעתים מקור יחיד להכרת pxn בתקופות מסוימות . במאה ה 19 נכתבו יותר ספרי עולי רגל על ארץ ישראל מאשר בכל הזמנים גם יחד . מעריכים את מספרם של ספרים אלה בכ . 5 , 000 היה זה מעין "דבר שבאופנה" בקרב עולי הרגל להעלות את רשמי ביקורם בארץ וחוויותיהם על הכתב , רבים מספרים אלו , גם אם אין בהם חדשנות רבה , הם מצטיינים לעתים בעיצוב מרשים . ? ? * העליה לרגל מילאה תפקיד חשוב במסורת הנוצרית , בעיקר בימי הביניים . מטרת עולי הרגל היתה לבקר באותם מקומות מקודשים שמילאו תפקיד בחייו של ישו והשליחים או לפקוד קברים שנתקדשו במסורת . מגמות העליה לרגל לא תמיד היו דתיות צרופות , ונתלוו להן יצר הרפתקנות ושאיפה " לראות עולם , " או לחוות חוויות חדשות ומרתקות . ברם , מטרת מרבית הצליינים היתה לראות את המקומות הקדושים ולהשיג מחילה על עוונותיהם , או להודות על שזכו להרפא ממחלתם . עולי הרגל נהגו לייחס תכונות יוצאות דופן למקומות מסוימים בארץ הקודש או למזכרות שנטלו מהם ; בין השאר , נתפרסמה מערת החלב בבית לחם , שאבניה שימשו כביכול סגולה לנשים להרבות חלבן ; אבניה נלקחו בידי עולי רגל לכנסיות באירופה והונחו סמוך למזבח . כן נודע "שדה האפונים של מרים" ליד בית לחם , שאבניו שימשו סגולה נגד

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help