sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

העליה לרגל לארץ ישראל סלירה כללית מאז שהפכה הנצרות לדת שלטת , למן המאה הרביעית ואילך , היתה ארץ ישראל משאת נפשם של נוסעים ועולי רגל מבני אומות העולם . הם עלו אליה בדרך רצופת תלאות , בסכנות ובתנאים קשים מנשוא , מנותקים מארץ מולדתם וממשפחותיהם במשך חודשים ארוכים . רוב עולי הרגל הגיעו בדרך הים בהפלגה שנמשכה שבועות ארוכים , בתנאי צפיפות ומחסור , חשופים לסכנה מתמדת של טביעה בים או לשוד . דרכי הארץ בימים עברו היו משובשות ואמצעי התחבורה המקובלים ביותר היו רכיבה על בהמות משא או הליכה ברגל . עולי הרגל היו חשופים להתנכלויות בדרכים ונאלצו לשכור בסיוריהם משמר מזוין במיטב כספם , וכן לשלם מיסים ודמי כופר גבוהים . תנאי האיכסון בדורות קודמים היו קשים מנשוא . מלונות במובן המקובל נוסדו בארץ רק בסוף המאה ה , 19 ומרבית עולי הרגל לנו במנזרים או באכסניות לאורך הדרך , שחסרו שרותים נאותים . האקלים ותנאי המסע הקשים , המזון שלא הסכינו לו ותנאי היגיינה ירודים , גרמו לא אחת לתשישות ולמחלות , ומהם שלא זכו כלל לשוב לארץ מולדתם . הנוף שנתגלה לעיני עולי הרגל בארץ , היה בדרך כלל של שממון ועזובה , שעמדו בניגוד לציפיותיהם , אף שמגמת פניהם היו המקומות הקדושים , הם מביאים לא אחת תאורים על נופי הארץ , אתריה וחווייתה , לצד תאור תושבי הארץ , מנהגיהם ואורחות חייהם , מידע שלא תמיד מצוי במקורות אחרים . מרבית עולי הרגל הגיעו לארץ ישראל מתוך רגש דתי . מיעוטם עשו זאת גם בשל יצר הרפתקנות או מסיבות מסחריות . בימי הביניים היה צורך לקבל אישור מיוחד מאת ראש הכנסיה כדי לנסוע לארץ ישראל , עקב הבעיות שנתעוררו מהניתוק הממושך מהקהילה ומהמשפחה ומהעיסוק היומיומי . שובו של עולה הרגל עם תום מסעו לקהילה , היה מאורע רב חשיבות , שהפך לעתים לחג של ממש . לעתים נעשתה העליה לרגל לכפרה על עוונות , והכנסיה אף עודדה חוזרים בתשובה לעלות לירושלים . רוצחיו של תומאס בקט הבישוף מקנטרבורי , לדוגמא , קיבלו רשות מאת האפיפיור לעלות לירושלים כדי לכפר על עוונם . הם נקברו לפי המסורת בכניסה למסגד אל אקצא . יש גורסים שאת שורשי העליה לרגל במסורת הנוצרית , שלה מוקדש עיקר חיבורנו , ניתן לראות ביהדות , בעיקר בימי הבית השני . במסורת היהודית נודעה לעליה לרגל משמעות רבה , בסייעה לגיבוש הדתי והרוחני של כל חלקי האומה ולקירוב הפזורה לירושלים . גם לאחר החורבן לא חדלו עולי הרגל בכל הדורות לעלות לארץ ישראל , כדי להתייחד עם תפארת עברה , ולבקר במקומות קדושים ובקברים נערצים .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help