sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר ספר מעין זה אמור לפתוח בהגדרה של נושא הדיון העומד במרכזו - והוא , במקרה שלפנינו , המדרש . דא עקא , הפעם אין זה בגדר האפשר , משום שהגדרת המדרש היא היא העניין העומד על הפרק . במאמר בשם 'הגדרת המדרש , ' שפורסם לאחרונה , פירט גרי פורטון את הגישות השונות לנושא זה , החל ברייט , הרואה במדרש סוגה ספרותית , וכלה בלה דאו , ( Le Deaut ) המגדירו כ'עמדה . ' מאמרו של פורטון אינו מציע תשובה מספקת יותר לשאלת הגדרתו של המדרש בהשוואה למכלול הגישות הסותרות שנסקרו בו . כפי שציין קוגל , 'הואיל וכבר התברר שמחקרים אלה לא הגדירו את המדרש בפרוטרוט , אין טעם לנסות שוב שלא להגדירו . ' את מושא החקירה ניתן , עם זאת , לתחום גם מבלי להגדירו : המדרש הוא סוג של פרשנות מקראית המצויה באותם פירושים יהודיים למקרא המכונים בפי היהודים 'מדרש . ' אלה הם פירושים קלאסיים למקרא שחיברו חז"ל בשלהי העת העתיקה , בערך עד סוף המאה השביעית לסה"נ . הפרשנויות בחיבורים אלה רבות ומגוונות בטבען , אך כולן שונות פחות או יותר מהפירוש הנהוג במסורות האירופיות , במובן זה שאין הן כרוכות בצירוף המיוחד של המסמן עם קבוצה מסוימת של מסומנים . אולי דווקא מאפיין זה הוא שעורר לאחרונה כמה חוקרי ספרות למצוא עניין רב במדרש . אך מעבר למכנה משותף זה , החיבורים הידועים כמדרשים נבדלים זה מזה מבחינות רבות . לאחר שנתווה בדקדקנות את קווי הדמיון והשוני 1 פורטון , להגדיר מדרש , עמ' . 60-59 2 קוגל , מבואות למדרש , עמ' . 91 3 המדרש שהתפתח לאחר מכן הוא דבר מה שונה לחלוטין , בהיותו דרשות פשוטו כמשמעו , ולא פירוש למקרא על דרך הדרש .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help