sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כבר עתה כי אין לטעות בין השימוש הזה בתאוריות פרשניות לבין ראיית המדרש עצמו תאוריה ספרותית , כפי שהיו מי שטענו בעבר . טענתי בספר זה היא כי הקריאה המדרשית הרווחת בחלקים האגדיים של מדרש התנאים ובייחוד במכילתא דומה לתהליכי הקריאה המקובלים בקריאה יומיומית של טקסטים נרטיביים מורכבים . טקסטים שכאלה הם רוויי פערים מעצם טיבם . יש בהם סתירות , חסכים ולעתים גם עודפי מידע שיוצרים פערים בבואנו להבין את אשר אירע . כדי לשוות משמעות לטקסט שכזה על כל קורא לעשות שימוש בחומר אינטרטקסטואלי במובנו הרחב , הכולל את המאגר הלשוני וצורות הסיפר הקיימות בתרבות באופן סינכרוני . ספר זה טוען שיתרונו של המדרש הוא בכך שהוא חושף את התחבולה לא מתוך תחכום יתר אלא כמעט מתוך נאיביות , מתוך תמימות מלומדת , שהיא מן המאפיינים מצודדי הלב של ספרות חז"ל בכללותה . האינטרטקסט מובא במדרש כציטוט מפורש מחלקים אחרים של הכתובים ושל נרטיבים בעלי תצורות אידאולוגיות , כמו משלים , וזאת כדי להרכיב מתוכם נרטיבים חדשים בעלי משמעויות מורחבות . טענתי הייתה ונותרה שהתהליכים שיושמו במכילתא דומים לאלו המיושמים בתהליכים יומיומיים של פרשנות הנרטיב המורכב , ואף תורמים להבנת העובדה שקוראים שונים עשויים לגלות פנים שונות באותו הנרטיב , בהנחה שפרשנות מתפתחת דרך השימוש באינטרטקסט . מכאן שמו האנגלי של הספר שהיה לכותרת המשנה של הספר שלפנינו . בספר שני שערים . השער הראשון הוא תרגום הספר האנגלי כסדרו . התרגום מהווה מסירה אמינה של הספר שיצא לאור בהוצאת אוניברסיטת אינדיאנה בשנת 1990 ולהוציא תרגומי עריכה קלים לא שונה בו דבר . לגוף הספר המקורי נוספו במהדורה העברית שני פרקים חדשים בחקר המדרש העומדים לעצמם - "השער החדש . " פרקים אלה באים להציע פתרון חלקי לתיאור הלא מספיק שהובא ב"שער הישן" - במהדורה האנגלית של הספר - של הפרשנות הנוצרית בת זמנה של המכילתא ויחסה למדרש , נושאים שמאז חתימת הספר תפסו מקום חשוב במחקרי . הגיעה השעה אפוא לברך על המוגמר . "על המוגמר , " ממש , כפשוטו , להודות לעושים במלאכת הבאת הספר העברי לידי גמר חתימתו . בראש ובראשונה אני רוצה להודות לאלחנן ריינר , עורך סדרת עלמא ובכלל זאת גם עורך ספר זה שיזם את הוצאת הספר בעברית וטרח בכל שלבי הבאתו לדפוס עד להשלמתו .

מכון שלום הרטמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help