sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להדרכה , אך הטיפול בהם חייב להיעשות באופן אישי , ובקבוצות מאורגנות יש לשתף בכך את הממונה על הקבוצה . בשום אופן אין זה עניין לטיפול לפני הקבוצה . אחת הבעיות שבהן נתקל מדריך היא , כאשר אחד המטיילים מתגלה כ"מומחה" ( אמיתי או מדומה ) בנושאי ההדרכה , והוא אינו חדל מלהתערב ולהפריע . על המדריך לשוחח אתו באופן אישי ולהבהיר לו את המגבלות בהן הוא חייב לפעול , שאינן מאפשרות את הרחבת הנושא וכניסה לפרטים . נייטרליות ההדרכה : קשה מאד להימנע מ"פוליטיקה ; " כל כפר ערבי , כל התנחלות , כל התייחסות לקרבות מלחמת השחרור , ששת הימים ויום הכיפורים : סיפורי ההתיישבות הראשונה , סיור באזור של בדווים — עלולים לעורר בכל רגע ויכוח , שלא ייגמר במהרה . מדריך , ככל אזרח , זכאי להיות בעל תפיסה ודעה פוליטית זו או אחרת . אך בזמן עבודתו עליו להימנע מנקיטת עמדה . אל לו להביע מורת רוח למראה התנחלות בשומרון , ומאידך , גם לא להסביר ש"זוהי הציונות האמיתית . " צריך להשתדל להציג דברים בצורה אובייקטיבית , מאוזנת ועניינית , ובשעת הצורך אפשר לומר — כנהוג בצבא — "בואו לא ניכנס לפוליטיקה . " בסופו של דבר , רוב המטיילים באו כדי ליהנות , כולל השתחררות זמנית מפוליטיקה ... המדריך במנהיג הקבוצה ; המדריך יונק את עיקר סמכותו מתחושת האחריות שבתפקידו , מבקיאותו בחומר ומיכולתו להסביר את הדברים בצורה ההולמת את קבוצת המטיילים , אך אין די בכך . הקבוצה מצפה ממנו שיעמוד בראשה לא רק כמסביר , אלא גם כמארגן שעל פיו ישק דבר . מדריך המתדיין עם המטיילים , המציג בפניהם את כל היסוסיו ובעיותיו הטכניות , קרוב לוודאי שיאבד מסמכותו ויתקשה לרכוש את אמונם . הוא יכול להיוועץ בממונה ולהתייחס לדברים הנאמרים לו על ידי הקבוצה , אבל , בסופו של דבר , הוא זה שחייב להחליט . הדבר יבוא לידי ביטוי ביתר שאת בשעות קריטיות , כגון שיבוש בתכנית או בשעת תקלה . מי שאינו יכול להתמודד עם בעיות אלה , ויהא בקי בחומר ובמתודיקה ככל שיהיה , יתקשה למלא את תפקידו כמדריך . הדברים שנאמרו נכונים , בדרך כלל , בקבוצות מטיילים רגילות . יש לזכור שהדברים נאמרו באופן מכליל , וכי הנתונים והנסיבות משתנים מטיול לטיול ומקבוצה לקבוצה . בסופו של דבר , התבונה ושיקול הדעת הם שצריכים להנחות את המדריך בעבודתו .

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help