sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שלאוכלוסיות שונות הרגלים לשוניים שונים , ו"לשון הרובר'ה" של אלה היא לשון סתרים לאחרים . דיבור מהיר מדי מקשה על קליטת הדברים וכמוהו גם דיבור איטי מדי . ההפסקה הרצויה ביותר להבטחת קליטה טובה היא בסוף המשפט , שכן היא מאפשרת לשומעים לתפוס את הרעיון בשלמותו . עזרי הדרכה וגיוון : במהלך ההסבר ניתן לעתים להשתמש באמצעי עזר שונים : מפה , תרשים , ציור או תמונה . העזרים אינם באים במקום העצמים המצויים בנוף , אלא עיקר חשיבותם בהמחשת דברים שנבצר מן המטיילים לראות , כגון דרך התהוותו של מעיין , או פעולת טחנת קמח , כאשר בשטח נותרו שרידים דלים בלבד . ציור עשוי לעזור לעריכת השוואות : כשעומדים ליד באר , אפשר להדגים בציור מה ההבדל בין באר לבור . כן ניתן להמחיש מראה של אתר או נוף כפי שנראו בימים עברו , על אמצעי העזר להיות מותאמים לשימוש בקבוצה גדולה . מפה המודפסת בספר תיראה רק על ידי 6-5 מטיילים העומדים ליד המדריך ; האחרים יראו רק כתם אפור . לקבוצות תלמידים רצוי להכין מפה שתבליט רק את הנקודות היותר חשובות בהסבר . אחת הדרכים הטובות ביותר לעורר את התעניינות המטיילים ולהביאם להבנה טובה של הדברים , היא על ידי הפעלתם . ניתן לשתפם בקריאת פסוקים מהתנ"ך , למולל עלים ולהריחם , לנגוע בסלע ולחרוץ בו בציפורן , לחפש אבנים לסוגיהן או עכבישים בשטח . להפעלה חשיבות רבה בעבודה עם ילדים וקבוצות שאין להן רקע בנושא . היא עשויה להיות יעילה מאד בקבוצות מעורבות של הורים וילדים : הורים ישמחו לשתף פעולה כשהם רואים שילדיהם נהנים מהפעילות . בניגוד למה שחושבים מדריכים רבים , אפשר להביא גם תלמידי חטיבה עליונה ומבוגרים משכילים לפעילות , על ידי הכנת הפעלות ברמה נאותה . דרך טובה אחרת לגיוון ההדרכה היא לשלב אגדות וסיפורים , ובלבד שיהיו רלבנטיים לנושא . דרך זו מתאימה בעיקר לתלמידים צעירים . ההיבטים הטכניים בטיול : כדי לעורר את התעניינות המטיילים , יש ליצור תנאים נוחים להדרכה : מקום שאפשר לשבת בו ( מאד מקובל לשבת על הרצפה בביקור במוזיאון . ( יש למעט בהסברים בתנאים קשים ( רוח , שמש יוקדת , רעש . ( קיבה ריקה מקשה אף היא על רמת הקשב . על המדריך לדאוג כבר בעת תכנון הטיול , לצרכים הפיסיים של המטיילים ובעיקר לארוחות בזמן ולשרותים . חשיבות מרובה ללבוש ולהנעלה מתאימים . כשגוררים יותר מדי מזון וציוד , הערנות מצטמצמת . קושי המסלול חייב להתאים לגיל ולהרגלי הטיול של הקבוצה . יחסי אנוש ורגישויות בטיול : לעתים קרובות נשמעות תלונות על מדריך הפוגע בציבור זה או אחר , אם מתוך היסח הדעת ואם מתוך רצון להבליט את ידיעותיו . יש שמדריך מעלה ספיקות לגבי האותנטיות של מקום קדוש או הדיוק ההיסטורי של התרחשות המתוארת בכתבי הקודש של אחת הדתות , כגון על קברי קדושים או על ישו ש"הלך על המים . " יש המותחים ביקורת על מפקד זה או אחר באחת המלחמות , ויש המשתמשים בכינויי גנאי , על דרך הבדיחה : "ערבושים , " "דוסים ; " מחקים מבטא עדתי או מספרים בדיחות עדתיות ( דבר שאין לעשותו גם כשהם בעצמם בני אותה עדה . ( בכל מקרה , יש חשש שיימצא מישהו שייפגע מכך . יש מדריכים הפוגעים במטייל , באופן תגובתם להערותיו או לשאלותיו , או בכך שהם שמים אותו ללעג בעיני המטיילים . נכון שלא אחת נתקלים במטיילים המפריעים

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help