sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנאמר לעיל נוגע גם להסבריה בשעת נסיעה . יש להעמיד את אלה על המינימום , כגון הצבעה על אתרים או תופעות בולטות ביותר בשטח . עיקר זמן הנסיעה חייב להיות מוקדש למנוחה ולשיחות בין המטיילים . נושא מרכזי ; על מנת שההדרכה בטיול לתלמידים תהיה יעילה , יש צורך להתמקד בנושא ברור אחד או לכל היותר במספר מצומצם של נושאים . לתלמידים קשה לקלוט דברים חדשים רבים תוך זמן קצר , דבר שהוא נכון גם לגבי מבוגרים בעלי השכלה מצומצמת . כאשר קיים קשר בין החלקים השונים של הטיול , והקשר מובהר ומודגש על ידי המדריך , הדברים מתארגנים בתודעתו של המטייל ומקבלים משמעות . בדרך כלל מתקשים המטיילים לזכור מלה חדשה , אלא אם כן חזרו עליה פעמים רבות במשך זמן קצר יחסית . אם יעסוק המדריך בנושאים רבים , הוא גם יזדקק לאוצר מלים גדול ולמונחים לא שגורים , שחלקם יאמר פעמים מעטות בלבד במהלך הטיול . התוצאה תהיה , שרבות מהמלים לא ייזכרו אפילו עד לסוף הטיול , ולא כל שכן לאורך זמן . קביעת נושא מרכזי לטיול מאפשרת תכנון יעיל ; מהו הסדר הרצוי , לאיזה חלק להקדיש זמן רב יותר . כשיש נושא מרכזי , מתלכדים הפרטים השונים המופיעים בשטח ובדברי ההסבר והופכים לתמונה שלמה ומגובשת , שקל לקלוט אותה ולזכור לפחות חלק ממנה . אצל תלמידים חשוב הקשר לחומר שנלמד בכיתה , כי הוא יעזור להם להבין את ההסברים ויקל עליהם לזכרם . אופי ההסברים ורמתם : המדריך , הנמצא בתהליך התמחות ולימוד מתמידים , חייב להיות מודע למגבלות המטייל הממוצע . רוב המטיילים מתעניינים בעיקר בנושאים הקשורים להשכלה כללית י פרשיות מרכזיות בתנ"ך או בהיסטוריה , סיפורים הקשורים במלחמות ישראל . הסבר המתקשר לנושא אקטואלי שהועלה באחרונה בעתון או בטלוויזיה ימשוך רבים . אם רוצים לעניין מטיילים בטבע , צריך לעסוק בתופעות בולטות ובעלות עניין מיוחד , שיש בהן כדי להפתיע או לעורר התפעלות . במה שנוגע להיסטוריה ולארכיאולוגיה , מטיילים יאהבו לשמוע תאורים על האופן שבו חיו בני אדם בימים עברו , כיצד גרו ומה אכלו , יותר מאשר בעובדות היסטוריות יבשות . מדריך שאינו מבחין בין עיקר לטפל ויסביר הכל , יאבד חיש קל את הקשב של קבוצתו . ההסבר הניתן בשעת טיול חייב להיות פשוט . אין להיכנס לדיוקים ולדקויות , כשחסרות ידיעות היסוד . כאשר לא מדובר בבעלי מקצוע , די , על פי רוב , בהצגת הסבר אחד לתופעה או גרסה אחת של ארוע . למשל , בהסבר גיאולוגי אין צורך לפרט את כל השלבים , התאריכים , השמות והתאוריות . בתאור קרב יש להסתפק בראשי פרקים ולא להזכיר את כל השלבים באופן מפורט . בדרך כלל , עדיף "לעגל" תאריכים ולהשתמש במושגים הידועים מהלשון המקובלת ולא בלשון מקצועית . אופן דיבורו של המדריך : על המדריך להקפיד על לשון פשוטה ורהוטה , כדרך שבני אדם בחברתנו נוהגים לדבר , ולא לנקוט בלשון בלתי שגורה , "גבוהה" או "נמוכה . " יש להימנע , ככל האפשר , משימוש בלשון טכנית , ובמונחים קשים ומלים לועזיות ועבריות בלתי מוכרות . כאשר הכרחי להשתמש במלה כזאת , יש לאומרה לאט וברור , לאייתה במידת הצורך ולחזור עליה פעמים אחדות . יש מדריכים הנוהגים להסביר מלה קשה במלים קשות עוד יותר ... מדריכים רבים , שאינם שולטים היטב בלועזית , משבשים שמות ומלים ומעוררים גיחוך . אחרים משתדלים ליצור דמות של "אחד מהחבר'ה" על ידי שימוש בסלנג , וכתוצאה מכך דבריהם לא תמיד מובנים למטיילים . חשוב לזכור ,

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help