sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

הקדמה מאז 967 ו זכתה ספרות ארץ ישראל לשגשוג שאין לו תקדים , ופורסמו מאות רבות של ספרים . נפתחו קורסים להכשרת מדריכים , וחוגים אקדמיים ללימודי ארץ ישראל . לצד הספרות הפופולרית לגווניה , פורסמו גם מאות ספרים מעמיקים בעשרות תחומים , שנועדו לקהל המשכיל , והיד עדיין נטויה . רק נושא מרכזי אחד נתקפח : מתודיקה של הדרכת מטיילים . לא פורסמו אודותיו ספרים של ממש , ואת מספר המאמרים הראויים אפשר למנות על אצבעות יד אחת . יתירה מזו , גם בקורסים ובתכניות ללימודי ארץ ישראל הוא לא זכה להתייחסות של ממש . לא נוסדו מרכזים או מסגרות אחרות ולא קמו מומחים ובני סמכא שהתמחו במתודיקה של הדרכה . בין התחומים הרבים שגדשו את תכניות הלימודים למורי דרך , הנושא נדחק לקרן זווית וזכה להתייחסות אגבית ובלתי מחייבת . איש גם לא ניסה להתייחס לכך מההיבט הרב תחומי המעשי , כמו , למשל , הדרכה במוזיאונים לסוגיהם , הדרכת אתרים ארכיאולוגיים או הדרכה בירושלים , במצדה ועוד . אל נכון נושאים , שהם נכסי צאן ברזל ולחם חוקו של המדריך . לפנינו נושא חדש , שהספרות אודותיו מועטה ביותר גם בשפות אחרות . הוא נחשב לקשה ואין לו דיסציפלינה או אפילו דפוסי מחשבה וכיוונים ברורים . העקרונות — אם יש כאלה — שונים מקבוצה אחת לרעותה וממדריך אחד למשנהו . קל וחומר כאשר מדובר בקבוצות שונות ממגזרים ומגילאים שונים , או קבוצות בני דתות וארצות שונות . אפילו בקבוצות הומוגניות עשויים להתגלות הבדלי גישות ותפיסות שלא תמיד ניתנות לגישור . למעשה האפשרויות הן כה רבות ורצופות במקרים חריגים ויוצאי דופן כה רבים , עד שקשה לקבוע מסמרות או כללים ברורים , שיהיו תקפים לגבי כל המקרים , או לפחות לגבי רובם . יש בכך , אולי , להסביר למה לימוד שיטות הדרכת טיולים לא מצאה מהלכים במחקר ומדוע לא נמצאו כאלה שניסו להתמודד עם הנושא בצורה מעמיקה . פרסום זה הוא אפוא נסיון ראשון להביא בפני הציבור קובץ מאמרים שיטתי בנושא על מכלול היבטיו . מאחר שזוהי עבודה ראשונית , היא איננה מתיימרת להיות מושלמת . עם זאת אנו מניחים , שכל מי שיתמודד עם מתודיקה של הדרכה , פרסום זה ישמש לו נקודת מוצא ומקור התייחסות . על אף הבעייתיות שבו , אנו מקווים שהורות

הוצאת ספרים אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help