sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

תשובה י היות יהודי משמעה היות מדיום , או אמצעי , או צינור שדרכו עוברת ההיסטוריה היהודית . אתה יכול "לנכות" מן היהודי כל דבר , תורה ומצוות ומעשים טובים , אמונות ודעות , מעשים והנהגות , אך כל זמן שהוא שותף לאותה פעילות שבה ודרכה זורמת ההיסטוריה היהודית , הוא יהודי ; הועמד מחוץ לזרם , שוב אי אפשר לראות בו יהודי . שאלה ; שתי שאלות בפי : ( א < מי הוא בעצם שאינו יכול לראות בו יהודי ? מי הוא בכלל המסתכל ורואה ודן כאן ? ( ב ) האם הגדרה זו , או תכונה זו של היות יהודי חדשה מקרוב נולדה , או שהיא מציינת אותה מאז מקדם , והאם היא מציינת את הרצוי , או את המצוי ? תשובה : התשובה על שאלה ב' תשמש ממילא גם לשאלה . 'א הכוונה להיות יהודי מאז מקדם , מתחילת גילויה הנתפס לנו . הכוונה להיות יהודי כפי שמורה אותה לנו הנסיון ההיסטורי מאז מקדם עד אתמול . שאלה : מדוע עד אתמול ? תשובה : עוד נשוב לכך . שאלה : אם מן הנסיון ההיסטורי שלנו עלינו ללמוד , הרי הוא התבטא בביטויים מפורשים מאוד . מבראשית ברא עד לעיני כל ישראל , ומתורה לנביאים ולכתובים , ומתורה שבכתב לתורה שבעל פה , לתנאים ואמוראים וגאונים וראשונים ואחרונים ואחרוני אחרונים עד ימינו . היות יהודי לפי הנסיון ההיסטורי שלנו נתגלתה ונתגלמה במסורת דתית זו , באמונה במסורת דתית זו ובאורח חיים על פי מסורת דתית זו . אם כן , חזרנו לנקודה שיצאנו ממנה , ומה חידשנו , מה הועלנו ? תשובה ! הגילוי גלוי וידוע כמובן . מתן תורה , "היום הזה נהיית לעם" וגו . ' אבל מי ומה היה האדם שנתגלה גילוי זה , או , אם תרצה , שנתגלה לו גילוי זה ? מה היה החידוש באדם זה שאיפשר או הוליד את הגילוי הזה ? חידוש וגילוי , מה מהם קודם , גם בזמן וגם במהות ? הרי זו כאותה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help