sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ממתן עם שלה ועשייתה לדת היחיד , שרובי חובותיה חובות יחיד הן ויש בידי יחיד לקיימן ביחידותו , לא הפקיעה כלל את היחיד היהודי מהכרח קשרו בעם היהודי , אף הידקה לכאורה קשר זה , שאף על פי כן , אפילו אדם מקיים כל המצוות כולן , אינו יהודי אם אינו יהודי , פירוש בן העם היהודי . הרי שגם בזמן שהיהדות היתה חטיבה אחת והיחס אליה חטיבה אחת היה מקום לתהות : מהי בעצם היות יהודי , מהו המעמיד היות זו , מה יחס המשקל של גילויי ההיות הזאת לתכונותיהם . והנה הגיעו זמנים שפוררו את החטיבה הזאת מבפנים וגם את היחס אליה מבחוץ . מעין התפוררות זו הן חלה גם על סביבותינו . גם שם התחילו להבחין בהבדלי מדינה ואומה ודת ולשון ותרבות , בהבדלי יחיד וציבור וזכויותיהם וחובותיהם . ממילא התחילו מבדילים גם ביהודי בין דתו לבין השתייכותו הקיבוצית , בינו כיחיד ובינו כבן קיבוץ מסוים , בין הנהגתו בביתו לבין הנהגתו בחוץ . וראיית חוץ זו השפיעה גם על ראיית עצמנו . משל למה הדבר דומה ? אדם מסתכל במראה שלמה , קלסתר פניו שלם : מסתכל במראה שבורה , קלסתר פניו שלו מופיע לפניו שבור ומשובר . היחס של הסביבה ליהודי היתה מעין מראה כזו . ואין צורך להפליג כאן עם סארטר , שיחס זה עושה את היהודי כל עיקרו . המראה אינה עושה את קלסתר הפנים , רק מראה אותו . שהרי גם בפנים נשתנה הרבה באותו זמן . פסה האמונה הדתית מקרב חוגים רחבים של יהודים , והם רואים עצמם יהודים ורוצים בקיומם היהודי ומשתדלים למען הקיום היהודי , והקיום היהודי מצטייר להם בכל מיני דפוסים , מלבד הדפוס הדתי . ובימינו קמה מדינת ישראל , שנתנה לקיום זה בסיס כבסיס המשמש לקיומו של כל עם בעולם . ממילא דווקא אותה שלמות קודמת וקדומה של היות יהודי בגוף וברוח התחילה עכשיו מעיקה ומביכה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help