sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יהדותו , וכנגד זה נכרי שנתגייר הריהו כ"קטן שנולד" ביהדות ואומר בתפילתו "אלהינו ואלהי אבותינו . " הרי שיש לידה גופנית ויש לידה רוחנית ליהדות , ושתיהן שקולות . ושמא תאמר , שגם הנולד ביהדות לידתו הרוחנית היא הקובעת , הרי בן המומרית שנישאה לנכרי , שלא נולד לידה רוחנית ביהדות , נחשב יהודי . אדרבה , ניתן לומר , שהלידה הגופנית היא הקובעת , ונכרי שנתגייר כאילו אי אפשר היה לראותו כיהודי בלי לראותו כ"קטן שנולד ; " אמירת "אלהינו ואלהי אבותינו" של הגר אינה רק זכות , אלא גם הכרח . כביכול אי אפשר לו לעמוד בזיקה עם אלוהי ישראל בלי להיות בן ישראל . היהודי התהלך עם אלוהיו בתוך עמו , ורק בתוך עמו . שאלה : הרי אפשר לומר : לעולם הלידה הרוחנית היא הקובעת , והשייכות הדתית היא המכריעה ביסודו של דבר , אלא שדת זו גופה מעיקרה ניתנה לעם על מנת להתקיים על ידו קיום עממי . זו דת שהיא תורה , מעין חוקת מדינה , כפי שהגדירה שפינתה , וממילא השייכות הדתית זוקקת עמה שייכות לעם שעליו לקיים דת זו בחיי עם שלו . תשובה : דבר זה נכון לגבי דת המקרא , ובשום פנים לא לגבי דת התלמוד , על תרי"ג מצוותיה ותוספותיהן וסייגיהן ודקדוקיהן , שנתרבו והלכו מדור לדור , וככל שנתרבו הוציאו את דת ישראל יותר ויותר מרשות הרבים לרשות היחיד . דת זו אינה צריכה לעם לקיומה ; ה"מניין" הוא ה"רבים" היחיד הנחוץ לה , ואף הוא להידור מצווה ולתוספת מצווה בעיקר , המצווה גופה אינה נגרעת בהעדרו . והרי כל אותם גדרים של "גר שנתגייר כקטן שנולד דמי , " כלומר , של הכרח ההתקשרות העממית נוסף להתקשרות הדתית , בחיק דת התלמוד נולדו . מושג כלל ישראל , כנסת ישראל , ובכלל מציאות ישראל כהוויית ערך מצד הדת , אף הם בתוך דת זו פותחו וטופחו . לא ניכנס בבחינת המושגים האלה , כיצד נתלשו מזיקתם לעולם , לטבע , להיסטוריה . לענייננו ניתן את הדעת רק על כך , שהפקעת דת המקרא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help