sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שתי תיזות ודו שיח תיזה : 'א היות יהודי פירושה היות מדיום , אמצעי או צינור , שדרכו עוברת ההיסטוריה היהודית . יש מידה זו ביהודי , אפילו ניטלו ממנו כל שאר סימנים וסממנים של יהדות , הוא יהודי . ניטלה ממנו מידה זו , אפילו יש בו כל שאר סימנים וסממנים של יהדות , אינו יהודי . תיזה : 'ב משחרבה יהדות אירופה פסקה היסטוריה יהודית מן הגלות ; משנוסדה מדינת ישראל חזרה ההיסטוריה היהודית לאכסניה שלה . מעתה אין היסטוריה יהודית אלא זו הנעשית במדינת ישראל . שאלה : דורות על דורות ידענו , ידעו כל זקן ונער בישראל , מיהו יהודי ומהו יהודי , ופתאום התחלנו תוהים על עצמנו : מי אנו ומה אנו . אי מזה עברה עלינו רוח המבוכה הזאת ? תשובה : ודאי , בזמן שהיהדות היתה חטיבה אחת בעולם , וכל חלקיה ויסודותיה אחוזים ודבוקים אלה באלה ללא היכר קו החיבור , לא עורר איש שאלה זו ; כל סימן שנתת ביהודי גרר אחריו מיד את כל הסימנים כולם , כל סימני הייחוד שלו . באותו זמן הרי היה גם היחס החיצוני ליהדות חטיבה אחת : היהודי נשנא על כל סימני ייחודו כאחד . אבל אפילו אז , אילו עורר מי משום מה את השאלה , היה אולי מתקשה למצוא לה תשובה תמימה וחלקה . הרי ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא , ואדם שנולד יהודי אין דבר בעולם , אף לא המרת הדת , שיפקיעו מחזקת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help