sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה המאמרים המכונסים כאן נכתבו ופורסמו בזמנים שונים בין השנים תשכ"ה ותשל"ה , בלחצם הכבד של מאורעות חוץ . רתחת הנפש שעוררו מאורעות אלה בישראל ובעולם היהודי כולו מורגשת מן הסתם כדברים , אבל לא היא שהצמיחה את המובע בהם , הפונה בעיקר כלפי פנים . כי אותה רתחת הנפש , שמאורעות חוץ הולידוה , נצטרפה אליה תהייה שעלתה לקראתה מפנימה של הנפש . הראשונה חלפה לה , ואילו השנייה , שקדמה לה , עדיין בצלה אנו שרויים ומתלבטים . הדרך , שהיתה ברורה ונהירה למוריה הראשונים ולתלמידיהם שנמשכו אחריהם ונחלצו ללכת בה , כאילו ניטלה ודאותה — ודאות הכרחיותה וודאות אפשרותה , ושוב אין היא ברורה ונהירה לנו בהיותה לדור שקדמנו , הדור שחצב מבשרו ומנפשו את כל היש המופלא שבו אנו חיים ואותו אנו נושמים עתה , מבלי לחוש במופלא שבו , בחינת 'אין בעל הנס מכיר בנסו . ' מה מקור המבוכה הזאת האופפתנו , שממנה תוצאות לכל מיני גילויים וגידולים בחברתנו שאנו מצטערים עליהם ? ודאי אין להקיש מן החזון על הגשמתו — כל חזון וכל הגשמה במשמע . החזון , לבד מהיותו נישא במחשבה וממילא נקי מכל רבב , כל העתיד פתוח לפניו וכלפיו הוא מכוון את עצמו , והעתיד שאיננו עוד אף הוא אפשר לחזותו כנקי מכל רבב . ואילו הגשמתו של ^ חזון , בכל מידה שהיא , כבולה בגבולות הווה , שלעולם ובכל זמן אינו נקי מרבב , והגבולות מעיקים , כמו נוטלים מן האדם ומן החברה את יכולת התנופה וההמראה , את הרגשת הצעידה וההליכה , כאילו מדשדשים הם במקום אחד . יש אפוא כעין "ניגוד זמנים" כביכול בין חזון להגשמתו , שזה כולו חרג לעתיד וזו כולה כבולת הווה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help