sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שונה היא לגמרי דעתו זאת של ג . שלום על ר' יהונתן אייבשיץ גם מדעתו של גריץ , המתנגד הרבה לר' יהונתן אייבשיץ ו"מקט רג" עליו . כי גריץ רואה את טבעו של ר' יהונתן כטבע של אדם בעל מוח' חד השכל וחריף , והוא מבקש מזון לשכלו בכל אשר הוא מוצא ואוחז בכל דבר שיש בו כדי לשעשע את רוחו . טבע זה הוא בודאי ההפך מטבעו של מעפיל משיחי . [ ב ] היש סמוכים להעפלה משיחית ברוחו של ר' יהונתן אייבשיץ גם בספריו ובדבריו המקובלים , שאינם שנויים במחלוקת ? בשאלה זו לא עסק ג . שלום במאמריו , ואף לא נגע בה . אבל מי שיבוא לעסוק בשאלה זו ימצא די חומר לתשובה עליה בספרי הדרש של רי יהונתן' ואין לך כמעט דרשה אחת בספריו , בין אם הוא קורא בה לאבל ובין אם הוא קורא בה לשמחה , בין אם היא נאמרה לשם תוכחת מוסר ובין אם מטרתה היא התעוררות אחרת , שלא יסמיך אליה גאולת ישראל מן הגלות ו"שבירת הגלות , " ועוד ענייני גלות וגאולה וענייני ציון וישראל , שהוא רואה אותו כחולה כולו בגלות חלי האהבה , וזהו "החלי אשר סובל משיח בשביל ישראל , אשר נאמר 'חליינו הוא נשא , "' ועל כן יש להתפלל ג פעמים ביום בתפילת "רפאנו" בעיקר לחלי זה " ) יערות דבש , " דרוש א . ( ואשר לחיים הפנימיים של הרב ר' יהונתן , חיי הנפש , שבלעדיהם לא נוכל לצייר לנו את איש ההעפלה הפנימית והפעולה הפנימית , אין ספרי הדרש שלו חסרים גם סימנים להם , ובכמה מקומות ונפל הגורל על תלמידו המובהק הגאון האמיתי הצדיק מו"ה זרח אייד ליץ זצ"ל , והלך ברעדה בראשונה אל הגן אשר היה אחורי ביתו לבקשו , והימים ימי קור גדול וקרח נורא , ובבואו אל הגן נשא את עיניו פתאום וראה את רבו יושב באחת הפינות על הספסל אשר עמד שם והשולחן לפניו מכוסה בשלג וכפור , והוא יושב מוטה בידו האחת על השולחן המכוסה בשלג , מוטרד ומעיין מאד במחשבתו כל-בך , עד שנתפשט מכל חושיו החיצוניים , בלי הרגשה כלל , ושקיל וטרי במוחו ושכלו בעיון גדול , ובגשתו אליו נתעורר מקול פסיעתו בחזקה , ואז שמע שאמר בזת הלשון : 'ניין , דער רמב"ם איז דאך גערעכט' ( לא , ואף על פי כן צדק הרמב"ם . " ( זו "המתיחות" היחידה שהכירה מסורת זו בנפשו של ר' יהונתן : הוא התקשה בדבר הלכה אחד של הרמב"ם והיה מוטרד בענין הלכי זה כמעט עד כלות החושים ...

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help