sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במקדש החותך . נוהג זה שהיה ידוע בעולם היווני , שהיה הטופס המונח במקדש החותך' היה מקובל גם בישראל . המדרש " אומר : 'שלשה עשרה ספרי תורות כתב משה אותו היום שמת' שנים עשר לשנים עשר שבטי ישראל ואחת שהניח בארון שאם יבקשו לזייף מתוכה לא היו יכולין לזייף . ' נמצא' מגילת תענית לא היתה קיימת כאחת 'מגילת סתרים' / P שכל תלמיד כותב לעצמו דברי הלכה ששמע מרבו לשם לימוד ולא לאחרים , ואין סומכים על הנוסח שבידו 1 אלא היא היתה כתובה ומונחת במקום קדוש וטופסה מקויים ומאושר , וכל הרוצה בא ומעתיקה לעצמו או בודק על פי זה את הנוסח שבידו — כספר קדוש , שהוד קדומים חופף עליו . בבבלי , ראש השנה יט , ע"א ותענית יז , ע"ב נקראים ימי מגילת תענית בשם 'דברי סופרים . ' אלו הן הלכות המיוחמות לסופרים , שעליהן אמרו ( ירוש' ברכות פ"א , ה"ז ) » תדע לך שחביבין דברי סופרים מדברי תורה . לפי הפירושים למועדי המגילה , שערכנום למטה בחלק השני של חיבור זה , עיקרה של מגילה זו מתייחס למלכות בית חשמונאי . ואם כך הדבר , הרי שהיא תעודה היסטורית נכבדה מאוד להכרתה של תקופת בית שני בגדולתה . המגילה מלאה ידיעות על נפתוליהם של שני עולמות זה עם זה , של היוונות המתנוונת ושוקעת וכנגדה היהדות המתחזקת ועולה . בתעודה זו צפון אוצר בלום של זכרונות על קביעת דפוסים לסדרי עבודה שבמקדש , על גירוש זרים ומתנכרים' על כיבוש ארץ הכותים והרחבת גבולים כללית , שינויים בחיי הכלכלה ובחיי הרוח בישראל , בניין העיר וחיזוק המקדש והרבה כיוצא בהם . תעודה היסטורית בעלת תכונה מדינית כגון זו לא יכלה להאריך ימים לאחר שחרבה המדינה והעם התחיל מסתגל למחשבה של ישיבה בתפוצות שלא ברשות עצמו . ההלכה שבמגילה ( ימים שאין מתענים בהם ) עדיין הורוה בזמן חתימת המשנה . אבל כבר קודם לכן היו חכמים , שהיו סבורים שעבר זמנה ובטל כוח הוראתה' שאף על פי שמיתה הלכה קדומה נעשתה עליהם כמין 'הלכה ואין מורין כך . מסתבר שתחילה בטל כוחה בבבל , שכן גולה זו היתה חסרה זיקה לשאלות לאומיות מדי ניות' ובעניינים אלה היו קשריה ליהודה רופפים ויחסה אליה אדיש , ולעתים אף התנגדה לה . במשך הזמן , משנתרבו הצרות והגזירות' לא היה עוד מקום לימים טובים' שעיקרם זכר לניצחונות ולמעשים' שעקבותיהם לא נודעו אלא בעבודת המקדש ובהליכות המדינה בלבד . אין בידינו ידיעה על תקנה מפורשת המבטלת את כוח הוראתה של ההלכה שבמגילה ואפשר מעולם לא תיקנו תקנה כזאת ; אולם דבר זה נעשה מאליו , עד שהרבה ימים טובים שבמגילה נקבעו לאחר מכן ימי תענית צי 14 מדרש תהלים מזמור צ , הוצאת שלמה באבער עמי . 386 במדבר רבה ט , ט , ועוד . 15 ראה שבת וי ע"ב ורש"י שם .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help