sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בו . ' ועדיין שאלה היא : מי חיבר את המגילה ? מי קבע כל יום ויום שנאמר בה ! כל יום טוב שבה' שנהג ביהודה ובירושלים קודם לכתיבתה בעליית ר' אלעזר בן חנניה , אימתי נקבע לראשונה , שהרי אינם ימים טובים שמדברי תורה . בחלק השני של ספר זה , שעניינו בירור טיבו של כל יום ויום שבמגילה , נשתדל להוכיח , שעיקרם של הימים הללו מתייחסים למעשים הקשורים בקורות בית חש מונאי , שרובם דברים שאירעו במשך שלושים ושלוש שנים של מלחמות באויבים מחוץ ומבית , בסורים ובמתייוונים , ומקצתם ימי זיכרון לדברים שאירעו בימי יוחנן הורקנוס ובימי אלכסנדר ינאי . יום טוב אחד שייך לתקופה הפרסית ( פורים ) ואחד זכר לביטול גזירתו של גאיום קאליגולה . אפשר שני ימים אלו נכתבו במגילה לשם השלמות , שכיוון שנתנו לה צורה של לוח לפי חודשי השנה בדין שתהא מחזיקה את כל הימים שאין מתענים בהם בכל ימות השנה . על כן נראה לנו , שרוב ימי המגילה הותקנו ביד החשמונאים הראשונים ! כל יום טוב סמוך למעשה שלזכרו הותקן , למן הניצחון הראשון שבסביבות ירושלים ועד ניצחונו של אלכסנדר ינאי על הימורים בכלקים שבבקעת הלבנון . והואיל ומאורע זה היה האחרון בניצחונות החשמונאים , שזכרו בא במגילה , אפשר שינאי היה האיש , שעל פיו העלו את הדברים לראשונה על הכתב . " כבר ראה צייטלין , שהשם 'מגילת תענית' אינו הולם את תוכנה של המגילה ; שהרי באמת היא מדברת בימים של שמחה לאומית , שאין מתענים בהם . הוא משער , כי שם זה ניתן לספר לראשונה בתקופת התלמוד , ואילו בתחילה קראו לה בשם 'מגילה' סתם , ובאמת זה שמה במשנה . בידוע שבימי בית שני היה אסור להעלות על הכתב כל תורה שנמסרה בעל פה ; אבל במגילה זו נהגו לפנים משורת הדין , משמע מידה של חשיבות מיוחדת נהגו בה . עליה נאמר שהיא 'כתיבא ומנחא' — כתובה ומונחת re שאול ליברמן 13 סבור , כי ' כתיבא ומנחא' פירושו פרסום ספר , שכך היו נוהגים בזמן העתיק , שהיו מניחים טופס מוגה של הספר במקדש , בספרייה או בארכיון . דבר זה נעשה כדי לשומרו מזיופים . בכל מקרה של חילוקי דעות בדבר הנוסח שבהעתק , היה הטופס המונח 11 שלא כדעה המקובלת אני סבור , שינאי המלך ירא שמים היה לפי דרכו , אף על פי שדעת הפרושים לא היתד , נוחה ממנו , בין שמצאו פסול במלכותו בין בכהונתו . מכל מקום קיים את חובותיו בעבודת המקדש ככוהן גדול , ואף כתב ספר תורה , ששמות ההוזיד , שבו של זהב היו ! ודבר זה ודאי רחוק הוא מדרכו של הולל פרוע , כפי שתיארו יוסף בן מתתיהו . ראה בספרי 'ינאי המלך , ' הוצאת קרית ספר , ירושלים תשכ"א , בו הבאתי את המקורות להברת אישיותו של ינאי והסברתי על שום מר . נסתלפה דמותו בספרי ההיסטוריה שלנו . 12 עירובין ס '' ב ע * ב . Hellenism in Jewish Palestine , p . 85 13

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help