sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

א . ערד המגילה לחקר תולדות ישראל המגילה מצוינת בקיצור לשון מופלג . כל עצמה מחזיקה שלושים וחמישה פסוקים , פסוק ליום , פסוק לחג י , בשלושים ואחד פסוקים בא היום והטעם , ובז' בפסליו וב' בשבט נמנה היום בלא נתינת טעם . מצד צורתה יחידה היא במינה בספרות ההיסטורית העתיקה שלנו , שאין היא מספרת את הקורות והמעשים כדוגמת הספרים ההיסטוריים שבמקרא או כספרי החשמונאים , אלא הולכת ומונה שורה של מעשים שהיו , שלכאורה אין כל קשר של עניין ביניהם וכל עריכתם זר , אחר זד , היא רק לפי שורת הלוח וחודשי השנה היהודית , החל בחודש ניסן וכלה בחודש אדר . וכבר שאלה הגמרא יומי כתב מגילת תענית ? c אלעזר בן חנניה בן חזקיה בן גרון וסיעתו הם כתבו מגילת תענית s ולמה כתבוה ? שהיו מחבבין את הצרות / כלומר : שהיו מרבים לספר בנסים שנעשו לישראל ובצרות שנגאלו מהן , שעל ידי כך היו מרבים לספר בשבחו של מקום . קרובים לדעה זו , שהחזיקו בה הראשונים , היו גם רבים מחוקרי המגילה האחרונים . לאוטרבאד סבור , שלוח זיכרון זה נקבע כדי להלהיב את רוח העם ולאמץ את לבו על ידי העלאת זכרם של נצחונות המכבים ועזרת , 'ה השומר את עמו מן הגויים . צייטלין * הולד אחר המסורת התלמו דית : הוא סבור , שכוונת המגילה ללמד את העם , שאם יחליטו לפרוק את עולה של רומי יש להם תקווה להצליח כשם שהצליחו החשמונאים , שעמדו ופרקו את עולם של הסלבקיים , נמצא , הוא מייחם את המגילה לאנשי 'הפילוסופיה הרביעית' לפי כינויו של יוסף בן מתתיהו , כלומר : לקנאים , או לסיקריים , שהיו מראשי העושים במרד הגדול ובמלחמת רומי . לראייה הוא מביא את דעת הפרושים , שמחברה של 1 רק שתי פעמים בא צירוף של שני ימים בפסוק אחה ח' וט' באדר , וכן בארבעה עשר ובחמי שה עשר בו , אבל כאן וכאן טעם אחד לשני הימים . 2 ספר 'הלכות גדולות' גורס 'זקני בית שמאי ובית הלל הם כתבו מגילת תענית בעלית אלעזר בן חנניה בן חזקיה בן גרון כשעלו לבקרו . ' 4 Jewish Encyclopedia VIII , 427 3 בספרו הנ"ל בסעיף הקודם , שם עמ' . 4

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help