sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:317

. 1 היגיון ראשון : יש משמעות לכול ההיגיון הראשון , "יש משמעות לכל , " הוא היסוד הראשון של מפתח " המשנה הסדורה : ארץ תקווה" וגם האקסיומה הראשונה ב"תורת המחוללים . " היסוד הזה מכיל את "חביון העוז , הסוד והיסוד , " כדברי שלמה אבן גבירול , הפותח את ראיית המרחב . המרחב נתפס אז כמרחב של משמעויות פועלות בלתי פוסקות בתוך האונטולוגיה הרוחשת . ראייה זו מאפשרת לחוות את המציאות בהתרחשותה בפועל . המציאות היא התרחשות אפשרית ולא הכרחית . אנחנו משתוקקים לפשר , לסדר ושליטה , וכך לתפוס את המציאות ביתר קלות על ידי הראייה הדואלית המושתתת על עקרון הסיבתיות . הפילוסוף אנרי ברגסון ראה את המדע בנסמך על חוקים ויחסים ואומר : "יחס הוא זיקה שנקבעה על ידי איזו רוח בין שני אברים או יותר משניים . יחס אינו ולא כלום מחוץ לשכל המייחס . לא יוכל אפוא היקום להיות מערכת חוקים אלא אם כן עברו התופעות דרך המסנן של איזה שכל . " ברגסון אמנם מבקר את החשיבה הדתית , אך עדיין אוחז בתפיסתו של קאנט את האלוהות , את מושג השכל האנושי , בהקטינו ובצמצמו את האלוה הצורני לרפלקסיה אינטואיציה של שכל חושב אנושי . אולם הסברו של ברגסון על היחס הינו מוטעה מאחר שהיחס בין שני "ישים" אונטולוגיים , המשמעות , מכילה אפשרויות רבות של פעולה , כמפורט לעיל , ובמציאות הרוחשת יש לבן האנוש אפשרויות בחירה . ברגסון שאף לפתור את שאלת מקור התנועה הפשוטה של ההכרה הטהורה , "לאחוז מבפנים ולא עוד לתפוס מבחוץ את שתי צורותיה של הממשות - הגוף והרוח . " הוא חש במרחב : "הוא 229 שם , שיר א , עמי ד . 230 אנרי ברגסון , ההתפתחות היוצרת ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1977 עמ' . 243 231 שם , עמי . 244

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help