sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:284

כ"אני" היחידני הרציף במרחב . חוקרי התפתחותו של האנוש רואים הבדלים בין גמישותו והתרחשותו של המוח האנושי אל מול מוחות קדומים יותר ומנסים להסביר בכך את "עליונותו" של האנוש כמין מן החי על כלל הטבע . אך אלו הם פרטי מידע של צורה ולא של תוכן , של אופן התרחשותה של התפיסה ההכרתית . בעוד ש"תורת המחוללים" בתפיסתה את המציאות כמרחב אימננטי אינסופי מאפשרת הסבר של ה"איך" מתחולל מה שהינו "אני" היחידני הרציף כהוויה הווה . רציפויות ה"אני" הסובייקטיבי אנו רואים סוגים שונים של בהירות בהתנהלות חיותו של היחיד , כגון פעילות הכרתית מודעת ומתקשרת עם סביבתה , התפתחות יוצרת חיה והווה , חוסר הכרה או הימצאות בתרדמת ארוכה . גם במצב האחרון מתחולל עדיין רצף חיות ב"אני" היחידני , הרציף , הקונקרטי , אבל זוהי התחוללות אחרת , ומשמעויותיה הפועלות אחרות , הן על היחיד החווה את התרדמת , הן על קהילתו וסביבתו . לתפיסתי , אני התרחשות התפתחותית דינמית , התפתחות משותפת בין "אני" הזהה ו"אני" הסובייקטיבי - כאמור , הזהה הוא הפלטפורמה הגנרית על מחולליה , והסובייקטיבי הוא איכויות המחוללים ( min-max ) על מכלול הדמיות הקשרי חוויותי הצבורות של פעילויותי , המהוות את מהותי במצבי במרחב , "אני" כ"נפש גוף . " כאמור , לתפיסתי , אין הבדל בין נפש לגוף . הגוף הוא הנפש , והנפש היא הגוף . אין רוח ללא חומר , החומר הוא רוח . החומר עצמו "מסתדר" בהתאם למשמעויות יחסים הפועלים במרחב , וכך , מרמת הקוורק וההיגס ועד לאבן בשדה ולאנוש הצועד יחף בדרך . ברגסון ראה זאת וגם ראה את אי ידיעתו את אופן ההתרחשות של התופעה וכינה אותה "נסתר והולך . " עלפי תפיסתי , זוהי התהוות , תהליך פועל , הניצק אל ההווה , המושך את 211 שם , עמ' . 175

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help