sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:236

או של "יש" שלם יותר , שלמות . עקב תפיסתו את המציאות כסובב למסובב , כסיבה לתוצאה , בהסתכלות אחורה , דקארט מחפש ודוחף את השלמות הזו קדימה , בעודו מסתכל אחורה . לכן גזירת הממשות הגבוהה והשלמה יותר לא מתאפשרת אצלו בתוך האונטולוגיה , בעוד שבתפיסתי את המציאות כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות אין בה שלמות . אומר דקארט : "שכן מהיכן עשויה התוצאה לגזור את ממשותה , אם לא מן הסיבה שלה " ? וממשיך ואומר . "כלומר מה שמכיל בתוך עצמו ממשות רבה יותר , אי אפשר שיהיה תוצאה של המושלם פחות או שיהיה תלוי בו . " בסיס הראייה של דקארט הוא עקרון הסיבתיות והשלמות . לתפיסתו , התוצאה אמורה להיות שווה או קטנה בשלמותה מהסיבה . לפיכך , בסדר השלמויות קיימת הסיבה הראשונה , מקור הכול , האלוהים האימננטי השלמות העליונה , ועקרון השלמות נגזר ומושלך לתוך המציאות האונטולוגיה כסמן דרך , כשאיפה , כמגדלור לשלמות אידיאלית . עקרון הסיבתיות מאפשר להשביח תהליכים אונטולוגיים , מהכנת אספרסו לניתוחי מוח ולב , אפשר להגיע ל"תוצאות" טובות יותר עקב דיוק בהקשרים בין סובב למסובב בממשות התרחשותו של החומר הדומם . מושגי הסיבתיות והשלמות השתרשו ונצרבו בתרבות האנושית מתחילת התפתחות ההכרה לייחודו של היחיד בסביבתו , בקהילתו , ולו רק בכדי לאפשר חיי קהילה הרמוניים יותר . מתקופת שומר הקדומה ועד ימינו הושרשה תפיסת השלמות כמושג קיים ואפשרי , ולא רק בעולם האידיאי . השאיפה לשלמות נתפסת כערך , כמצב ראוי בחיי היחיד בקהילתו , אבל בפועל , בטבע , במרחב , הדבר אינו כך . אין שלמות ואין שאיפה לשלמות מצד הטבע ליחידי ופרטי הטבע , אלא התרחשות הרמונית במרחב . תפיסת המציאות האנושית הנוכחית רואה 181 שם , עמי . 76

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help