sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

בתופעות הטבע . " תפיסתו החדה את המציאות המושתתת על עקרון הסיבתיות , אפשרה לו לראות את הסתירה הקיימת בעקרון עצמו , באופן התהוללותם של מושגי החופש והחירות במשך התופעה . דהיינו , אי הוודאות לגבי התוצאה או ההתרחשות היא היא האפשרות לחירות וחופש פעולה . ברגסון הבין שמושג החירות אינו נשען על הגדרתו של הובס במובן של שחרור , אלא במובן של בחירה , של אפשרות הבחירה , כדבריו : "בשם חופש ייקרא היחס של האני המוחשי אל המעשה שהוא מבצעו , יחס זה אינו ניתן להגדרה , על שום כך דווקא שאנו חופשיים . " לפיכך , הוא הבין שחייבת להיות הרמוניה במרחב , ולכן ראה אפשרות להרמוניה בפתרונו של לייבניץ להתחוללות הגוף והנפש כשתי יחידות נפרדות הפועלות בהרמוניה הדדית ( חומר מונאדה . ( בעוד שעל פי תפיסתי את המציאות כמרחב הרמוני של משמעויות פועלות , עקרון החירות מכונן את המציאות בפועל , ולפיכך המציאות היא אפשרית ולא הכרחית אפריורי , ולא קיימת כלל הפרדה בין נפש לגוף , כאמור לעיל . המשמעויות הפועלות במרחב הינן יחסים בין ישים אונטולוגיים , והיחס מבוטא במושגים גנריים המאפשרים קשת של אפשרויות פעולה בכוח . תופעה זו מאפשרת בחירה בפעולה אחת או יותר . הבחירה וההחמרה של הבחירה לפעולה בפועל נעשות בסינכרון עם כל המחוללים . חירות הבחירה היא יסוד מכונן בהתרחשותה של התופעה במציאות . כאמור , על פי תפיסתי , אין משמעו של מושג החירות "העדר מעצורים חיצוניים" כלל , ומלכתחילה הגדרה זו אינה נכונה במציאות הרוחשת , אלא מהווה אידיאה שגויה ולא אמיתית של התרחשות המציאות בכוח ובפועל . אידיאת החירות של הובס מושתתת על עקרון הסיבתיות והשלמות , אשר מתוכה נובעת , מחד גיסא , אידיאת חירות אינסופית 148 שם , עמי . 115 , 117 149 שם , עמי . 119

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help