sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

על טבעו שלו , כלומר על חייו , ועל כן גם לעשות כל דבר , שעל פי שיפוטו ושכלו יראהו כאמצעי מועיל ביותר לכך . " אכן , על פי תפיסת עקרון המשמעויות הפועלות , כמבואר ב"תורת המחוללים , " היחיד נמצא תמיד בפעילויות המנסות לאזן את אנרגיית חיותו , בין בהכרה מודעת או לא מודעת . אך הובס ממשיך ומגדיר : "חירות מהי - בשם חירות יצויין , על פי הוראתה הנכונה של המילה , העדר מעצורים חיצונים . מעצורים אלו עלולים לעתים קרובות להשבית חלק מכוחו של אדם לעשות דבר שהיה רוצה לעשותו , אבל אין בהם כדי למנוע אותו מלהשתמש בכוח שנותר בידו , כפי שיכתיבו לו שיפוטו ושכלו . " כאן אני חולק על הובס , מאחר שעל פי עקרון המשמעויות הפועלות ותפיסתי את המציאות כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות , החירות היא המציאות האפשרית ולא ההכרחית ; אפשרית למרחב בחירה בין פעולות אפשריות . אין חירות ללא מרחב בחירה בין פעולות אפשריות . החירות היא עקרון מכונן של המציאות האונטולוגיה בכללותה , מעצם היות המציאות אפשרית ולא הכרחית . וכך הדבר , כפי שכל עלה על ענף העץ מתייצב ומתעצב בהתאם למצבו ומרחבו המשתנה , באופן סובייקטיבי אופטימלי אל מול צורכי האור , המחייה והחיות הנדרשים לחיותו על הענף השלוח , כאן , מעל תעלת המים . אנרי ברגסון , בביקורתו את עקרון הסיבתיות , ראה בהתבוננותו הרקה והצלולה את המציאות כאפשרית : "ושום מאמץ של ההיגיון לא יעלה בידו להוכיח שמה שהיה יהיה או יוסיף להיות . " והוא מוסיף ואומר : " נוכל לפסוק א פריורי שלא יהא עוד בין הסיבה ובין התולדה יחס של קביעה הכרחית ... מקיימת את חופש האדם ... את אי ההכרחיות אף 145 תומס הובס , לויתן ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 2008 עמי . 120 146 שם , שם . 147 אנרי ברגסון , מסה על הנתונים הבלתי אמצעיים של התודעה ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1977 עמ' . 113

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help