sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

( 39 ) משבר הנאורות והרוח משחקת בעלי העצים , ובענפיהם , נושבת משב מאושר נקי וטהור , מוליכה אותי שוב לאורך אותה תעלה נסתרת , קסומה , אל ספסל ההתבוננות . והנה אישה , סבתא מטיילת עם שתי ילדות קטנות . נעמדות השלוש אל מול דלת כניסה של בית , משוחחות ביניהן , מנסות לפענח איך וכיצד לפתוח את דלת הבית . ילדה אחת מצביעה באצבעה אל מול פני מנעול אחד , והסבתא עונה לה . ואז לאחר מחשבה , היא מצביעה שוב על המנעול השני , והסבתא עונה לה . אמנם יש פשר לתנועות , יש פשר לראייה - כדברי אריסטו "ההשלמה של המוחש ושל החוש המוכשר לפעולה היא בחוש עצמו" - אך לא רק השלמה במובן של החוש הקונקרטי עצמו בלבד , אלא יחד עם כל החושים ויתר המחוללים , כמו תנועה , צורה , תקשורת שפה , הכרה טהורה ואחרים , היוצרים בסינכרונם ההולם תפיסת מציאות הולמת . ישנם "מפתחות" שונים לראיית המציאות ותפיסתה . הנאורות ראתה לנגד עיניה את האדם כמחולל חברה , ראתה את האדם כקודם לחברה , תפיסה הנובעת מעקרון הסיבתיות , של סובב למסובב , של מה קודם למה , ראשית ותכלית . לתפיסתי , האנוש כחי חברתי התהווה מלכתחילה כקהילה , כפנים עם אחר . ייחוד ואיחוד בריבוי הינו עקרון מכונן של המציאות האונטולוגיה , של כל "יש" אונטולוגי . המציאות היא התרחשות הנובעת מאותם יחסים הקיימים ורוחשים בין היחיד וסביבתו ובין אינסוף ישים אונטולוגיים סופיים הרוחשים ומשתנים במרחב אימננטי אינסופי של משמעויות פועלות . אריסטו ראה את החברה והאדם שזורים זה בזה , כאמור לעיל , אך ראה את התרחשות 139 אריסטו , על הנפש ( תרגום : א . קמינקא , ( תל אביב , , 1949 עמי קו .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help