sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

עיקר את הטוב מן הסובייקטיביות שבו . אמנם הוא ראה "טוב עליון , " אותה אידיאת הטוב , אבל הוא חזר והדגיש , " גלוי אפוא שאי אפשר [ ל"טוב [ " שיהא משהו כולל ואחד המשותף לכולם , שהרי אז אי אפשר יהיה להשתמש בו בכל המאמרות , כי אם באחד בלבד . " בידוע , אריסטו ראה ובנה את עשרת המאמרות , הקטגוריות . אמנם בחיבורו " המידות" הוא מציין רק שבעה מהם , אבל לתפיסתו קיימים עשרה מאמרות הבונים את התרחשות המציאות . כאמור , אריסטו ראה גם את הריבוי של הטוב , אך קבע שלמעשה הטוב השלם הוא קו האמצע ; לא חם מדי לא קר מדי , לא כועס מדי לא רגשני מדי . הוא תופס את הממד הפרקטי של החיים באותה תחושה סובייקטיבית של טוב ורע , ומטיף למציאת האיזון בקו האמצע . התפיסה הזאת השתרשה מאוד במרחב הקהילות בתרבות המערבית , ואומצה על ידי הדתות השונות כחלק אינטגרלי של האפוס והנרטיב האמוני , הן בחיי היומיום , הן בהתרחשות הטרנסצנדנטלית מיסטית . הרבה נכתב ונחקר בנושא , אך חשוב לי להדגיש שפילוסופים ומיסטיקנים רבים וטובים , משלמה אבן גבירול ועד לוינס , נשענו על הגדרותיו של אריסטו , הכילו את הקטגוריות שלו בתפיסת עולמם התיאולוגית , ושאבו מהן קודקס אתי , המזוהה עם אותם ציוויים תנ '' כיים קדומים . האתיקה האנושית , הקהילתית חברתית , קודמת לתקופת התנ"ך . אנו יודעים על קודקסים אתיים חברתיים מתקופת שומר ואבד , ועל קהילות אנושיות שחיו באזור מסופוטמיה , מצרים , סין , אמריקה ויוון הן מתחילת התרחשותה של האנושות . התרחשותה של האתיקה ומבניה תואמת את תפיסת המציאות ההולמת שהיתה קיימת באותה העת בהתאם למצב הקהילה ויחידיה במרחב . 128 שם , עמי . 18

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help