sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

וזמנה , מאמונות אליליות בעצמי הטבע ועד להתהוותן של אמונות מונותיאיסטיות ואחרות . בכולן שזור נרטיב היסטורי המלווה באותות ומופתים , וכולן משמשות את היחיד והקהילה לתפיסה הולמת של המציאות בהתאם למצבם במרחב . אנו נמצאים בהרבה מצבים בהם איננו מנוסים בחוויה שאנו חווים , או שהחוויה תופעה לא ברורה לנו . אנו נעים במעלות ומורדות של שינויים אנרגטיים החלים בנו , מהרחבות ( עלייה ) לצמצומים ( ירידה ) באנרגיית החיות , והמאמינים נשענים על אמונתם לתפיסת מציאות הולמת המאזנת את משך חייהם . קהילתיות זו מלווה בשיח , טקסים משותפים ומשתפים , מנהגים , תפילות שבח והודיה , סליחה ומחילה , כל זאת לאורך ציר הזמן החללי המסונכרן עם עונות השנה והטבע הסובב . קאנט כבר טיפל בנושא זה וחרש בו לעומק ולרוחב , ולראייתו ישנה דת שהיא אמונית , וישנה דת שהיא מוסרית . הדת האמונית זקוקה להיסטוריוגרפיה שלה , לנרטיב , לסיפור פלאות מכונן , בעל היררכיה מסוג מסוים בין היחיד לאל , בין היחיד ללוגוס , צווים וקטגוריות , דרכי פעולה והתכנסות קהילתית בחיי היום יום , בהימזגות של תיאולוגיה עם אונטולוגיה . הדת האמונית מכילה מתן פשר לחיי היום יום , מזור לכאב , הבנה לחוסר ההבנה , שליטה לחוסר שליטה או לאיבוד השליטה , הסבר לתחושה של "אי צדק , " לאובדן , לתהילה ולניצחון . ואילו דת מוסרית , על פי קאנט , איננה נשענת על נרטיב פלאי מכונן , אלא על תפיסת המציאות כבעלת קטגוריות מוסריות הקיימות אפריורי ליחיד ולקהילה , ועל קיומם של עקרונות מוסר טהורים . על פי תפיסתי , כל סוגי האמונה והדת מכילים בתוכם קטגוריות וצווים לחיי היחיד והקהילה , וכולם נשענים על היות היחיד חי חברתי המשתוקק לשיח . בכולם שזור הפשר התיאולוגי במציאות האונטולוגיה ; מתרחש העירוב , הזיווג והשילוב של תפיסה תיאולוגית עם המציאות הרוחשת , עד היות המציאות עצמה אימננטית אלוהית , הנקבעת בהכרח בשרשרת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help