sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:136

ההווה היא המאפיינת למעשה את בן האנוש . לכן גם לוינס , דקארט ואני רואים במרחב - אותו מרחב אינסופי רוחש - את נקודת המוצא להבניה , ליצירה , של חוויות סובייקטיביות בתהליך התרחשות החיים . דקארט ולועס , בגלל קבלתם את עקרון הסיבתיות , רואים את האינסוף כשלמות העליונה , ולדידם המציאות היא דטרמיניסטית וקבועה מראש על ידי האלוהים האחד , השלמות הטהורה , הקבועה והבלתי משתנה , העצם הקבוע , האחד . תפיסה זו של סובב ומסובב אפשרה את פשר המציאות באופן תיאולוגי , יחד עם מושגי שלמות ושאיפה לשלמות . בעוד שעל פי תפיסתי , המרחב האימננטי האינסופי המאפשר את ההתרחשות האונטולוגיה , איננו קבוע מראש ואין בו שלמות ; יש בו הרמוניה דינמית . אין הדבר מגביל ב"מה שהינו" וב"מה שאינו הינו" את תפיסת האלוהים הבלתי נתפס מהכרח טבעו של האדם כמין אחד מן החי . זהו מרחב דינמי אינסופי , אשר ההשתנות היא הקבוע הטהור שבו . אין בו "יש" טהור קבוע ובלתי משתנה , אלא ריבוי אינסופי של ישים משתנים סופיים . הסופיות דוהרת אלי סופיותה בתוך ההשתנות האינסופית . מה שהינו הוא ה"אין" שבו , המתחולל יחד עם ה"יש" שבו . המרחב האינסופי הוא השתנות אינסופית , המאפשרת לבן התמותה לברר את אפשרויות פעולותיו במציאות אפשרית שאיננה הכרחית ; מציאות המאפשרת חירות וחופש יחד עם האחר , מתוך אחריות לאחר כאחריות לזהה . לוינס רואה בחיכוך , בשיח , בין הכוליות והאינסוף נקודת התחלה מעשית להבניית מסגרות אתיות , של תורת מוסר ; אותה תשוקה שרוצה להגיע לשלמות גבוהה יותר , מתוך אותו חוסר שלמות קרטזיאני , כפי שהוא מקבל אותו . ההנחה שקיימת אצל דקארט ולוינס היא שאכן התשוקה והרצון עצמם הם החיכוך בין הסופי לאינסופי , בין הכוליות לאינסוף , השתוקקות ל"הרחבה , " להכלה רחבה יותר . על פי תפיסתי את התרחשותו של היחיד , התשוקה והרצון , כמו יתר הרגשות , הם פעילויות אונטולוגיות . כאמור , מהות היחיד חינה סך כל פעילויותיו העדכניות , וזהו יופייה של הבריאה בחי אשר פעילויותיה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help