sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

גורם לעיוורוננו לגבי עצמנו , מאחר שאנו פועלים בהתאם לתפיסת המציאות שלנו , המושתתת על "אובייקטיביות אמפירית , " דטרמיניזם פיזיולוגי פסיכולוגי המשמר את הסדר והארגון של מסך העיוורון . אך השינוי בתפיסת המציאות הוא אפשרי , כפי שאפשרי שהחיבור הזה ייקרא ויילמד על ידי קוראים ולומדים רבים . אנרי ברגסון , בנסיונותיו לתפוס את התרחשות החיות - הרגשות , מחשבות , הכרה - אל מול המדע האמפירי , הבין שקיימת אפשרות להשקה חדשה , למפגש מסוג חדש במרחב ( חלל משך , ( שלא יעמוד בסתירה לידוע בקיים . כפי שהוא אומר ; "ויוסכם שהמערכות בעלות עקרון ההשתמרות אינן המערכות האפשריות היחידות , ואולי אף יוברר שמערכות אלו ממלאות , בתוך כלל הממשות המוחשית , אותו התפקיד שהאטום של הכימאי ממלא בגופים ובצירופיהם . " וזאת , בהתייחסותו לאפשרות שיוכח קיומו של ה"כוח החי" הליבניציאני , ( force vive ) אותו "כוח" שהוא ראשית התנועה . חיבור זה בא להציע תפיסת מציאות רדיקלית חדשה , אשר מאפשרת את התפיסה של המציאות האונטולוגית כהתרחשות של מרחב אימננטי של משמעויות פועלות ; מרחב המאפשר את התנועה , את משך התהוותם של סוגי ומיני הצומח וחי יחד עם בן האנוש כ"אני" יחידני רציף הרוחש במרחב המציאות . לכל בני האדם יש פלטפורמה מחוללת חיות זהה . באחר קיים את הזהה . באותו אחר שהוא בן אנוש קיים הזהה שיש בי כבן אנוש , בהדדיות עם הכוליות שבו , עם האחר שבו ועם הזהה שבו . ראשית השוני בינינו היא במקורותינו המונחלים והשונים באיכויותיהם , וגם במצבורי הידע והמידע הסובייקטיביים שרכשנו באופן אמפיריציסטי סובייקטיבי מרגע מצת החיות ובמהלך דרכנו בהתאם למצבנו במרחב . השילוב בין 93 אנרי ברגסון , מסה על הנתונים הבלתי אמצעיים של התודעה ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1977 עמ' . 86

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help