sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

בין בעלי החיים ? כל גופנו מלא במיני וסוגי חיים הנאכלים ונעכלים מדי יום . הטבע רוחש חיים ומוות השלובים זה בזה . אם כן , מהו רצח ? הרג מכוון שלא לצורך הגנתי כלשהו ? החי טורף כאשר הוא בסכנת חיים או כתכלית - מזון . האם אין הרג לשם הרג בחי ? ומין האדם , האם הוא יחיד בכך במינו ? בהתבוננות במציאותו של החי , הדבר לא ברור ומובחן כך ; ההתרחשות כוללת חיים ומוות על סוגיהם וגווניהם וייחודיות התרחשותם בהתאם למצבם במרחב . מאבק לחיים ולמוות מתרחש גם בין בעלי חיים מאותו מין , כגון : נמרים , לטאות , ציפורי שיר , זאבים , דגי טרף , קופים ועוד . בהיותנו סוג ומין אחד מן החי , הנושא הזה של "לא תרצח" טעון בירור - האם הוא מונח אפריורי , מעין אידיאה שרוחשת ביסודניות , במרחב האימננטי של משמעויות פועלות , או האם האתיקה במהותה היא תפיסת ההתייחסות של החי באשר הוא לעצמו , מרחבו , ליחידי קהילתו , הכוללת תפיסה הולמת של הטבע בכוליותו ? או ביתר קונקרטיות : בן אדם , דרך התייחסותו או תפיסת המציאות שלו במרחבו , מייצר מארג שלם של פעילויות התנהגותיות , אופי , תקשורתיות , תנועתיות ואחרות , שמתוכן ניתן לגזור בקטגוריות מסוימות ערכים ומידות המהווים ערכי מוסר אובייקטיביים של קהילתו וסביבתו , אך סובייקטיביים לקהילות אחרות . אנחנו רואים שחי אוכל מן החי , אבל לא כל חי אוכל מן החי , לא כל חי אוכל כל חי . במציאות האונטולוגיה רוחשת גם האנטרופיה של היחיד החי , הזמניות הזו של מסע היחיד בזמן , שיש ל"אני" סובייקטיבי קונקרטי , משך זרם התודעה היחידנית , תפיסת מציאות הולמת של היחיד . לכן אנו רואים את השינוי בדפוסי קטגוריות מוסריות במארגים חברתיים שונים לאורך ההיסטוריה במקומות שונים בעולם , הן בהתייחסות של קהילה אחת לשנייה כקולקטיב , הן בהתייחסות הקולקטיב לטבע שבתוכו הוא חי . הרבה נעשה ונכתב על ידי אנתרופולוגים וחוקרים בתחום הלינגוויסטיקה והסוציולוגיה האנושית חברתית

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help