sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

העצמית . " ברגסון עדיין אוחז בתפיסה הדואלית , עדיין קיים אצלו סוג של הפרדה בין אנרגיית החיים לבין החומר ; לתפיסתו , החומר הוא המכתיב את משך התופעה וגבולה . בעוד שעל פי עקרון המשמעויות הפועלות , המציאות האונטולוגית היא התרחשות של משמעויות העוברות רהנורמליזציה לפעילויות של אנרגיה חומר וחוזר חלילה , על ידי פלטפורמה גנרית המאפשרת את ההתרחשות הסובייקטיבית קונקרטית . אין הבדל בין נפש לגוף , חד הם . זרם התודעה היחידני של ה"אני" אכן תופס את עצמו כנפרד מגופו , מחומר . דהיינו , "אני" זה לא אצבע רגלי הימנית , אך זאת תפיסת המציאות ההכרתית היוצרת את אשליית הפיצול . הנפש גוף האונטולוגית החיה היא היא הסנה הבוער של השירה , הכיסופים והתפילה , של הקריאה האנושית עם שאגת האריה וזימרת הציפורים בטבע טובע במרחב , אך גם עם שבר וזעקה של קורבן , של אמת הכאב , הסבל והעיוורון . ההתבוננות במציאות באופן הזה נראית על פניה כמורכבת , מסובכת וקשה , אך כאשר ההכרה תופסת את המציאות כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות , ההתרחשות היא הווה , רציפה , משתנה והרמונית . ההתרחשות של היחיד , מהותו , מובנת יותר , דרך היותו סך כל פעילויותיו בהתאם למצבו במרחב ובזמן . יחסיו של המתבונן במציאות כמרחב אימננטי למשמעויות פועלות עם סביבתו מקבלים ממד אקטיבי חי פועל המאפשר גם להתפעם וליהנות וגם להשפיע על הקהילה והסביבה . זוהי תפיסה המאפשרת לנפש גוף היחיד להתממש במשך חייו באופן של ייחוד ואיחוד בריבוי באותה העת . במצב של מודעות למרחב מתרחש ורוחש , האונטולוגיה היא הטרנסצנדנטיות בהתגלמותה , עד להיותה מראות צובאות לחווים רואים בעצמותיות ההוויה . 56 אנרי ברגסון , ההתפתחות היוצרת ( תרגום : י . אור , ( ירושלים , , 1978 עמי . 175

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help