sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

( 10 ) שחף בוגר , בודד , יחיד ומיוחד , רואה פה . ממש כאן , מעל צומת התעלות והאמסטל , מהעבר השני של כיכר רמברנדט . אותה תעלה , אותו צומת שעינינו הרואות הבזקי מראות , פנים לוינס , פנים בית כנסת פורטוגזי , פנים היגל , פנים אור תרבות עבר עדיין מלטפים את המים . שפינוזה כאן . שפינוזה התבונן כאן וראה את אי השלמות , הבין וראה שהאלוהות שורה בכל , האלוהות היא אימננטית , היא כאן . ובעודו מתבונן במציאות באופן של סיבה ותוצאה , סובב ומסובב , הביא מהר את העצם , הנגיש את אלוהים בשרשרת הסיבות . דהיינו , לתפיסתו , אין חירות אמיתית לאדם ולטבע מאחר ששרשרת הסיבות מתחילה מהסיבה הראשיתית האלוהית . למה הדבר דומה ? לאותם דגים בים המבארים לעצמם את פשר תנועתם ופעילותם על ידי הסבר שראשיתו חיצונית לים , הסבר חיצוני ונפרד ממרחב חייהם , בעוד חייהם בפועל רוחשים במרחב המים . לתפיסתי , זהו מרחב המים והרוח , האור והטבע , המציאות האונטולוגית , המרחב האימננטי האינסופי למשמעויות פועלות , המאפשר חיים . ואני מכאן , מאותו ספסל , ליד אותן תעלות , כ 330 שנה לאחר מכן , אומר לןל בנדקיטוס שאין צורך להביא את אלוהים כדי להסביר את התרחשות התופעות מאחר והמציאות האונטולוגית היא מרחב אימננטי אינסופי של משמעויות פועלות , אשר בו רוחשת אנרגיית חיים ; אנרגיה המאפשרת לנו , בני האדם והחי , את חירות הבחירה של פעילויותינו הסובייקטיביות קונקרטיות שלא נקבעו מראש . וככול שתפיסת המציאות שלנו אמיתית והולמת יותר , כך בחירת פעילויותינו טובה יותר ומעלה את אנרגיית חיותנו . אפשר לראות את המרחב הזה כמטריקס חי , המאפשר את התחוללות המציאות באופן הרמוני מבלי להגדירו כאלוהים , אלא לראות את המציאות כמרחב אימננטי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help