sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

בחירת הסגנון אחת הבעיות שנאלצתי להכריע בה היתה , מהו הסגנון העברי שאנקום . טשרניחובסקי בתרגום איליאדה ואודיסיאה , ובעקבותיו שלמה דיקמן בתרגום אינאיס ומטמורפוזות , קבעו מסורת תנ"כית . אמנם , אין לשונם לשון מקראית נקייה ממלים מאוחרות , וגם השימוש ב ' ש ' וב'של' מרובה . אולם כמה וכמה מטבעות לשון קבועות , מלות יחס וחיבור , ו"ו ההיפוך וכיוצא באלה , קובעים את אופיו של סגנון זה . מקראיות הלשון משווה ארכאיות לנאמר . אין ספק שהתאמת לשונם המקראית ליצירות העתיקות היתה מוצלחת . היות ש ' ספר המלכים ' נכתב במאה העשירית , נתעוררו השאלות : ( א ) איר למסור בלשון התנ"ך רעיונות שאחיזתם בפילוסופיה המוסלמית המאוחרת ; ( ב ) איך להתגבר על ו " ו ההיפוך , אשר ככל שאנו מתרחקים מספרות ההשכלה , נעשית זרה בלשון בשביל הקורא המודרני . את הפתרון מצאתי במגילת אסתר . מגילה זו כתובה בלשון מקראית , אך בלא ו"ו ההיפוך . דאגתי שהמילון יהיה ככל האפשר על טוהרת המקרא . נהגתי בדרכי הקישור התנ"כיים בקפדנות גדולה יותר משל טשרניחובסקי . לא הרשיתי לעצמי את מותרות ה'ש' וה ' של , ' ועיצבתי לשון שיהיה בה מריח הישן , ויחד עם זאת לא תכביד על הקורא העברי , שלא תשמש חלילה חיץ בינו לבין המסופר . על מידת ההישג ישפוט כמובן הקורא . המשקל והחרוז נוסף על הדת , הכתב והכתיב , קיבלו הפרסים לאחר הכיבוש 651 ) לספירה ) מהערכים הכובשים גם את יסודות הפרוםודיה הערבית . המשקל הערבי הפרסי הוא משקל כמותי . מבחינים בו בין הברות ארוכות וקצרות , כדרכם של היוונים והרומאים בזמנם , ולא בין הברות מוטעמות ורפות , כמקובל בשירת רוב עמי אירופה בזמן החדש . הברה קצרה בשירת ערב ופרס היא הברה פתוחה של עיצור מנוקד בתנועה קצרה , היינו ; בפתח , בקובוץ או בחיריק חסר ; ואילו הברה ארוכה היא ( א ) הברה פתוחה , של עיצור בתוספת תנועה ארוכה ( אחת מאימות הקריאה אל"ף , ו"ו , יו"ד , ( או ( ב ) הברה סגורה , היינו : הברה של עיצור בתנועה קצרה בתוספת עיצור נח . קיימות כמו כן הברות ארוכות כפליים : ( א ) כשהכרה פתוחה ארוכה נסגרת כעיצור ( עיצור + אם קריאה + עיצור , ( או ( ב ) הברה קצרה נסגרת בשני עיצורים , כבמלה כרד , הברה כזאת עשויה במשקל להתחלק לשתי הברות - ארוכה וקצרה - כר ך , אך לא כן בסוף הדלת או הסוגר . ההברות הארוכות כפליים נותנות למשורר אפשרויות נוספות להקל על השקילה . פירדוסי אף הרחיב את האפשרויות המקובלות המנויות לעיל , מה ששחרר את לשונו מאילוצים טכניים . מקובל שהזמן הדרוש להגיית הברה קצרה הוא כמחצית הזמן להגיית הברה ארוכה . בטור השקול מתקיים הארגון הבא של ההברות : היחידות המטריות הן יתדות וחבלים . ( o _ " . J 3 ) חבל הוא הברה ארוכה , ויתד היא הברה קצרה + הברה ארוכה אחריה . להברה הקצרה אין קיום בפני עצמה . יתד וחבל , או יתד ושני חבלים , יוצרים את העמוד , שהוא היחידה המטרית , החוזרת ובונה את הטור השקול . קיימים עמודים קצרים ועמודים ארוכים . עמוד קצר בנוי מיתר ומחבל ( ) או מחבל ומיתר reifiP (? עמוד ארוך בנוי מיתר ומשני חבלים , ( ) משני חבלים ומיתד , ( - - - - ) או מחבל מיתר ומחבל . ( ---- ) העמודים ( לא פחות משניים ולא יותר מארבעה ) מצטרפים לצלע , ושתי צלעות מצטרפות לבית . לא אפרט את כל האפשרויות , כי הן מרובות . אבל אתעכב על הבית של השאה נאמה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help