sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

אליעזר כגן : רבר המתרגם בשבי השאה נאמה הכרתי לראשונה את פירדוסי ואת יצירתו , שאה נאמה ( ספר המלכים , ( בהיותי תלמיד בבית הספר התיכון העברי בבריסק דליטא , באמצעות הפואמה השירית Der Dichter Firdusi ( המשורר פירדוסי , ( שכתב משוררי הנערץ באותם ימים , היינריך היינה . הפואמה היא גלגול פיוטי של הסיפור שמביא דולת שאה סמרקנדי בספרו 'זכרונות משוררים' . ( 1490 ) והרי סיפור המעשה לפי הפואמה של היינה : השאה מחמוד , שמושבו בגזנה , הצהיר , שאם יימצא משורר ראוי לשמו , אשר יספר את תולדות מלכי איראן בשיר , יתן לו דינר תמורת כל בית שיר . כשאחד העם אומר 'דינר , ' כוונתו לדינר כסף , אולם מלך - מסביר היינה - אם הוא אומר ' דינר , ' הכול יודעים שמדובר בדינר זהב . פירדוסי קיבל עליו , בהסכמת השאה , את המשימה . שבעה עשר אביבים בילה בעבודת יצירה אינטנסיבית . סכלותו את מלאכתו שלח עותק של כתב היד לשאה . שכר עבודתו הגיע למשורר כשהיה בבית המרחץ . הוא פתח את השקים , שהכסף היה ארוז בהם , ומצא בהם במקום דינרי זהב - דינרי כסף . פירדוסי ראה במעשה השאה הונאה מעליבה , ומיד חילק את מתנתו לשלושה חלקים : שניים מסר לשליחים הכושיים של השאה , ואת השלישי העניק לבלן . המשורר שם את פניו אל שער העיר , ולאחר שניער את כנפות בגדו מאבקה - עזב את העיר . זה הוא תוכן הפרק הראשון . הפרק השני הוא מעין אינטרמצו לירי , שבו מביע פיררוסי את עלבונו הצורב . אילו הבטיח השאה ולא קיים את הבטחתו - אומר המשורר - לא היה נעלב , אבל הוזלת שכרו פגעה בו פגיעה אנושה . הפרק השלישי הוא בבחינת אחרית דבר . פעם , בעת משתה , כהתענג השאה על אחד מפרקי השירה , שאל את ענצרי , משורר החצר , של מי מלות השיר , והתשובה היתה : 'של פירדוסי . ' שאל השאה : 'איהו ? מה שלום המשורר הגדול ' ? וענצרי ענה : 'מבודד וחסר כול חי הוא את חייו הארוכים בטוס , עיר מולדתו , ולו אך גינה קטנה . ' השאה הופתע לשמוע את הדברים האלה . מיד הזמין מאה פרדות וחמישים גמלים וציווה להעמיס עליהם מכל טוב : בגדים , רהיטים , כלים , רקמות משי , כלי זין ופרוות . לאלה הוסיף תריסר סוסים ותריסר עבדים , משקאות , מזון ומעדנים , ואת כל הכבודה הזאת שלח לפירדוסי בהנהגת המשורר הנכבד ענצרי . שיירת המתנות יצאה מגזנה בחצוצרות ובתופים , ונכנסה לטוס בשער המערבי . אולם באותה שעה יצאה את העיר , דרך השער המזרחי , הלוויית המשורר פיררוסי בדרכה לבית הקברות . ער כאן סיפור המעשה של דולת שאה בגלגולו של היינה . כיום ידוע , שלרישא של הסיפור אין אחיזה היסטורית . המיתוס העממי ניסה לייחס למחמוד מגזנה התעניינות בשירה ובתולדות פרס . אולם הוא , צאצא של עבד תורכמגי שתפש את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help