sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מביט עזרא בדמויות ובמאורעות סמליים' והמלאך בא ומפרש לו את משמעם . בחיזיון הרביעי מופיעה בפני עזרא אשה המת אבלת על מות בנה ; בתיאור נרגש של חורבן ציון הוא מנסה להוכיח לה' כי צרתה הפרטית בטלה בפני צרת האומה' אך היא מסרבת להתנחם ונעלמת פתאום' ובמקומה מופיעה עיר בנויה . האשה מסמלת את ציון החרבה' והעיר היא ירושלים בבניינה ובתפארתה לעתיד לבוא . בחיזיון החמישי נראה לעזרא נשר מרובה כנפיים ובעל שלושה ראשים' המסמל את רומי . כנפיו וראשיו של הנשר 'מתעוררים ונעלמים' תחילה כנף אחר כנף ולבסוף ראש אחר ראש . תהליך זה מסמל את התחלפותם של שליטי רומי ואת תולדותיה . לבסוף מופיע אריה המסמל את המשיח : הוא גוער בנשר' והנשר נעלם לחלוטין . המשיח מופיע עוד בחיזיון השישי ' הפעם בדמות איש העולה מן הים ; המונים מנסים להילחם בו ואינם יכולים לו' ולבסוף הוא אוסף אליו ' המון של שלומי שהם עשרת השבטים . שלוש המראות האלו באות כנגד שלושה שלבים של הגאולה : בניין ציון' ביטול שלטון רומי ' נצחונו הסופי של המשיח וקיבוץ גלויות . החיזיון השביעי שוב אינו חיזיון של ממש' אלא תיאור מסירתם של כתבי הקודש' כמבואר לעיל . אולם התיאור פותח בהתגלות לעזרא מתוך סנה' ולפיכך אפשר להגדיר גם אותו' מבחינה צורנית' כחיזיון . מסתבר שאין מבנהו הכללי של הספר חסר טעם : תחילה בירור עקרוני ' לאחר מכן שלושה סמלי הגאולה' לבסוף מעין נספח הטוען לסמכותם העליונה של הדברים . החומר שנצטרף כאן לתוך מערכת אחידה הוא אמנם עשיר ומגוון : בעל הספר הוא יורש של מסורת מפותחת מאוד' שהעמידה לרשותו נושאים ומוטיבים רבים' ומהם ליקט ועיבד מה שהיה צריך ( במקום אחד הוא מזכיר את דניאל . ( אבל בעיבודו זכה כל החומר לאחדות של הצורה והתוכן . האחדות אינה בתיאומם ושילובם של הפרטים למקשה אחת' ללא ריווח וללא מחיצה' כי אם ברוח האחת החדורה בכול- במגמה ובאווירה שאין בהן שינוי מתחילת הספר עד סופו . ואלה הלשונות שבהן הגיע הספר לידינו : לאטינית' סורית'

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help