sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לתאר את הקבלה כיסוד מוצק לקיום אורחות החיים היהודיים המעוצבים על פי ההלכה כנגד הערעור השכלתני , הרי בתקופה שאנו דנים בה , היינו מראשית המאה הי"ד ואילך , נטענה גם היא מגמות מסוכנות . בניגוד לאריםטוטליות השכלתנית פתוחה היתה הקבלה לקלוט אל קרבה את התסיסה המשיחית ולהיענות לה , ועם תסיסה זו היא נטענה הלכי רוח של התנגדות להלכה , בחינת חוק הקיום שב גלות , ומתוך כך אף גילתה קירבה מסוכנת לרעיונות דוגמאטיים של הנצרות , וזאת בתקופה שבה החריף מאוד הוויכוח היהודי נוצרי ושני הצדדים מגלים ידיעה מעמיקה במקורות הספרותיים של יריביהם . עובדות אלה דיין להסביר את נטייתה של המנהיגות הרבנית מן המאה הי"ד ואילך להסתייג בזהירות גם מן הקבלה ולחזור לעמדה של חסידות תמימה , המסתפקת בתוכנה הנגלה של התורה , ותולה את השליטות הדתית בקיום המצוות לשמן . ביסוס הדת היהודית על עיקרי אמונתה על רקע סכנותיה של האריסטוטליות הקיצונית ועל רקע ההסתייגות מן הקבלה , ואולי גם בהשפעה ישירה ועקיפה של המחשבה הנוצרית באותו דור , הסתמנו במחציתה השנייה של המאה הי"ד כמה נסיונות להציע למחשבה הדתית ולאורח החיים הדתי בישראל מצע תיאולוגי חדש , קרוב יותר לתפיסתה של החסידות התמימה . הנועז והמקורי בין הנסיונות הללו הוא ספר 'אור ה" לר' חםדאי קרשקש , שכבר נזכר למעלה כרבו של בעל העיקרים . ר' חסדאי קרשקש יצא בביקורת שיטתית ומוחצת על הפיסיקה האריםטוטלית , כדי לערער את סמכותו המופלגת של אריסטו וכדי להוכיח כי באמצעות השכל לא נוכל להוכיח אלא את מציאות האל , אולם הכרת רצונו וטובו לא תיתכן אלא בהתגלות האלוהית . משביםס ר' חסדאי את מעמדה של ההתגלות חזר וגזר מן התורה את עיקריה לפי סדר חשיבותם לקיומה ; ראשונה באים עיקרים שהכפירה בהם מפילה את התורה כולה . והם : א . ידיעת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help