sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המתנגדים ל'מורה' ולתלמידיו האשימו אותם * שהם מעלימים בכוונה את דעותיהם , ולאמיתו של דבר אין הפילוסופים מאמינים לא בחידוש העולם יש מאין ולא בהיות האל בעל רצון , וכתוצאה מכך אין הם מאמינים בנסים ובמעמד הר סיני , כתיאורו במקרא ובמסורת , ולא בהשגחה פרטית ושכר ועונש הכרוכים בה , ואף לא בהישארות הנפש בבחינת גמול על קיום המצוות , לא כל שכן בתחיית המתים . אלוהיהם הוא המניע הבלתי מונע של אריםטו המסבב את מציאות העולם מכורח מהותו , והם מזהים את הנבואה האמיתית עם ההשגה העיונית השלימה באופן שהם רואים את תכלית האדם כשלימות השכל ובאים לידי זלזול במצוות הדת . ואילו הפילוסופים היו מונים את מתנגדיהם שהם נבערים מדעת , מגשימים את האל במחשבתם ותופסים בו ריבוי , שעל כן הם בגדר עובדי עבודה זרה ממש , וכן שמםלפים הם בדרשותיהם את מובנה האמיתי של התורה ואת כוונת מצוותיה . האשמות אלו ניזונו מניגוד תיאולוגי יסודי , עיוני ומעשי . מצד אחד בא בהן לידי ביטוי ההבדל שבין האריםטוטליות לניאופלטוניות בהשגת האל , בתפיסת עניינה של הבריאה ויחס האל לבריאה , ובמעמד האדם ותכליתו . מצד שני — ההבדל שבין הגישה השכלתנית לגישה האוטוריטאטיבית . זו מעמידה את השכל למעלה מן ההתגלות , ותובעת לפרש את המקרא ואת דברי חז"ל באופן שיתאימו למסקנות העיון השכלי , ולו גם על ידי ביטולו של הפשט מפני דרושו , וקיום המצוות נתפס לה בחינת אמצעי גרידא להשגת השלימות השכלית ; ואילו זו מעמידה את ההתגלות למעלה מן השכל , ודברי התורה נתפסים לה כפשוטם וחובה לקיימם כפשוטם . נקל לשער את חריפות המחלוקת העלולה להתלקח בין שתי עמדות כאלה במיוחד כשניתן דעתנו על רקען החברתי מדיני , שעליו דובר בסעיף הקודם . ואולם ראוי לציין , שאם במאה הי"ג אפשר היה ללא הסתייגות 1 יש להדגיש מאוד את העובדה , שההאשמות אינן מכוונות לרוב כלפי הו מב"ם , שכבודו היה גדול גם בעיני מתנגדיו , כי אם כלפי תלמידיו פרשניו הקיצוניים . ואמנם , הבחנה זו איננה נעדרת יסוד היסטורי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help