sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מקומה של העיתונות היהודית רוסית בתולדות יהודי רוסיה ובספרות היהודית העיתונות היהודית ללשונותיה רבה חשיבותה בתולדות ישראל בעת החדשה . אם בתולדותיהן של אומות היושבות על אדמתן תופסת העיתונות מקום נכבד וחוקרים רבים נחלצו לחקור ולספר את קורותיה , על אחת כמה וכמה באומה שהיתה חסרת מולדת , חסרת כלכלה לאומית וארגון מדיני . בתקופה שבה זועזעו יסודות החיים היהודיים המסורתיים שבקהילה ובדת , בתקופה שבה נראו סימני התפוררות בחברה היהודית ונשמעו קולות מבית ומחוץ , התובעים טמיעה בגויים , אותה שעה נעשתה העיתונות למוסד בעל השפעה מרובה . מעל דפיה התנהל הדיון בבעיות החיים של האומה בשנות משבר אלה . היא שימשה קשר שליכד את רבבות קוראיה לציבור אחד , היא מסרה להם על הנעשה בקרב אחיהם בכל קצווי תבל ועוררה אותם לעזרה הדדית ולפעילות חברתית . העיתונות טיפחה ספרות יהודית חדשה , בין ספרות יפה בין ספרות מחקר . ולא זו בלבד ששיקפה את חיי היהודים כהווייתם ( ומצד זד . היא משמשת מקור היסטורי ראשון במעלה לחקר תולדות ישראל בעת החדשה , ( אלא היתד . גם אחד המעוררים הפנימיים העיקריים בחיי האומה בשנים ההן ; היא הפיצה רעיונות חדשים , סייעה לתקומת ארגונים חברתיים ומפלגתיים , הדריכה את קוראיה ופקחה את עיניהם לראות את מציאות זמנם . בייחוד התפתחה העיתונות כדי מוסד לאומי חשוב בקרב יהודי רוסיה . חייה של היהדות הרוסית , שהיו עשירים יותר מבחינה לאומית מאלה של יהודי המערב , הביאו לעולם עיתונות ענפה יומית , שבועית וחודשית , שמעגלי ענייניה היו רחבים הרבה משל עיתונות יהודי המערב , והופיעה בעיקר בשלוש שפות : עברית , אידיש ורוסית ( לא נדון כאן בעיתונות הכתובה פולנית ושפות אחרות — שהשפעתה היתד . מוגבלת לאזורים מסוימים שבמלכות רוסיה . ( מבחינה היסטורית היו שלושת הענפים הלשוניים הללו של העיתונות היהודית שלוש צלעות של גוף אחד ; כולם נתכוונו למצוא דרכים נאותות להמשך קיומו של הקיבוץ היהודי ברוסיה ולפתרון בעיותיו הרוחניות , המדיניות והכלכליות . הם נוצרו בעיקרם על ידי המשכילים היהודים למיניהם ולגוניהם . מו"לים , עורכים , סופרים וכתבים רבים לקחו חלק בעיתונות זו , ולעתים קרובות פעלו בבת אחת בשניים מענ מבוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help