sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

את , frissoirn אותה צמרמורת שהם העבירו בגבי , והלבישה את הסופר בחלוק בית ובאנפילאות שלא הלמו את דמותו האפלולית , שהיגון התמזג בה בלגלוג , והרוך — בזדון . כמו כן ביטלה מסורת זו את המחיצות בין סיפוריו השונים של הסופר , הפכה את כולם ( מ'הצדה' ואילך ) לרצף מונוטוני אחיד של וידוי לירי , ובעיקר שללה מהם את זהותם ה'פרוזאית' בעיצובים מוקפדים , מדוקדקים עד בלי די , של בני אדם , של מצבים ושל יחסי גומלין אנושיים . אני חשתי שדווקא ב'פרוזאיות' זו נעוץ עיקר כוחם של הסיפורים , למרות אמצעי הביטוי הליריים שהמספר השתמש גם בהם . המסורת הזאת לא יכלה אפוא לשרת דור קוראים שכבר לא התרפק על עולמו האישי של גנסין ועל החברה האינטימית שתוארה בכתביו . הכרח היה להתרחק ממנה ולהחליש במודע את השפעתה . אבל בעייתי לא פחות היה מיקומו של גנסין במסגרות הקונספטואליות הרחבות שהעמידו באותם ימים הפרשנים העיקריים של הספרות העברית , ובעיקר שלושת מורי הספרות האקדמיים הדגולים , שממימיהם שתינו כולנו — דב סדן , שמעון הלקין וברוך קורצוייל — כל אחד מהם בר פלוגתא ואפילו בעל דבב של האחר . — נראה לי , ברוב מבוכה של תלמיד נאמן למוריו , כי כל אחד מן השלושה החמיץ , בדרכו המיוחדת לו ומנימוקיו שלו , את עיקרו של גנסין 'שלי . ' דב סדן , החכם , המגובש ורחב האופקים שבכולם , הציע כידוע קונספציה חובקת זרועות תרבות ישראל של ספרותנו הלאומית על כל אגפיה ולשונותיה ו קונספציה ששבתה את לבי , כמו את לבם של רבים מבני הדור , ונראתה משכנעת ומרהיבה במורכבותה , בחריפותה הדיאלקטית , בריתוק חוליות היצירה הלאומית . דא עקא : בקונספציה זו כמעט לא היה מקום ליוצר כגנסין . שמתי לב שמוךי , אשר כתב עשרות מאמרים על כל דמות נחשבת בספרות העברית ואף מאות מאמרים על דמויות שוליות ותת שוליות שבה , לא כתב מעולם על גנסין , והבנתי שהימנעות זו לא היתה מקרית . הגניוס של גנסין לא העניק אישור לתפיסה הרואה בספרות העברית החילונית המודרנית שלב מעבר דיאלקטי מתרבות ישראל המסורתית הישנה לתרבות ישראל ניאו מסורתית , שתיוולד מן האיחוד המחודש של 'הדת והחיים . ' יצירת גנסין לא הציעה שום ' כוליות' תרבותית יהורית . לא בגילוייה ולא בסתריה ( מי כסדן ידע להעלות מנבכי היצירה הספרותית את סתריה המודחקים ;(! לא הכילה יצירתו את הישן בתוך החדש , את המסורת עם המרד בה , את 'העומק' עם 'השטח . ' היא היתה מפוכחת , מודרנית , ספקנית , אינדיבידואלית לאין תקנה . שאלת ההמשכיות של התרבות הלאומית , במידה שהוצגה בה , החווירה לעומת היקוד של שאלת האפשרויות של המשכיות החיים האישיים הרגשיים והמוסריים . לא , גנסין לא יכול 'לתפקד' במסגרת תורת ספרות ישראל של סדן , ומשום כך הוא נידון בה למעמד אפיזודלי ממש , כשם שכלל הספרות החדשה הובנה על ידי סדן כמין אפיזודה שתיבלע ברצף הכולל של תרבות ישראל אמונתית חדשה , שתספוג לתוכה את הציונות ואת החילוניות גם יחד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help