sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

והרצין שבמבקריו המוקדמים של גנסין . פ' לחובר , ( דרך דור 'כתובים' בגלגולו המקורי ( כפי שיוצג על ידי המהדיר השני , אליעזר שטיינמאן , מחסידיו המושבעים הראשונים של גנסין , ( ועד לדורם של שלונסקי , לאה גולדברג ואלתרמן ( כפי שיוצג במהדורה בת שלושת הכרכים של ספרית פועלים מ . ( 1946 גם לא היה צורך בעשיית נפשות לגנסין . יצירתו אמנם לא היתה פתוחה מעולם לפני קהל הקוראים הרחב ( ככל שניתן לדבר על קהל כזה בממדים ובנתונים של הספרות העברית בראשית המאה העשרים , ( ולא חסרו אף קוראים מיומנים , לרבות מבקרים וסופרים חשובים ( ומי לנו גדול מביאליק , (? שלא חדרו לתוכה ולא גרסו אותה , אך נמצאו לה תמיד גם חסידים נלהבים , שהערצתם אליה אפילו עוררה תרעומת ( יעקב פיכמן כתב על 'הערצת גנסין' כעל תופעה שלילית ) — דוד פרישמן , זלמן שניאור ודוד ברגלסון , פישל לחובר ורחל כצנלסון שז"ר , דוד פוגל ושמעון הלקין , אליעזר שטיינמאן ומנחם פוזננסקי , אברהם שלונסקי וישראל זמורה , עזרא זוסמן ולאה גולדברג , א"ד שפיר וס' יזהר . גם בשנות החמישים , עם ייסודה של הספרות הישראלית , עדיין היתה יצירת גנסין מוכרת במידה זו או אחרת לכל קורא ספרותי מחונך ( על רקע זמננו נשמעים דברים אלו כאילו בקעו מעבר 'אגדי' מופרך . ( סופרים צעירים גילו את התעניינותם בה . חיים גורי כתב עליה עבודה סמינריונית , שמכוחה נשלח לצרפת ללמוד בה את כתבי פרוסט והמשוררים הסימבוליסטים ; מתי מגד ודוד שחר כתבו והרצו עליה ; עדי צמח , ידידי , חברי לספסל הלימודים באוניברסיטה העברית , כתב עליה ( ב ( 1959 מאמר , שגילה כי גם לביקורת הצעירה ביותר יש זיקה אמיצה אליה . לא היה שום צורך להכריז על גנסין בצלצלי תרועה . אם היה דרוש ריענון הקשר עמו , מקורו של הצורך לא היה בהעדר ידע , עניין או הערכה . עם זאת , הלכה וגברה בי התחושה כי רבדים מסוימים ביצירת גנסין , סגולות עקרוניות שלה , שלא הובלטו והוארו דיים , טעונים 'חשיפה , ' לא רק מפני שהם היו מצויים 'שם' ( כלומר , בתוך הטקסטים , ( אלא גם ואולי בעיקר מפני שבקשר עמם תלוי קיומו ה'חי' והמתמיד של הקשר עם גנסין בכללו . סבור הייתי שמוטלת עלי החובה לא רק לקרוא את סיפורי גנסין קריאה מדוקדקת יותר משנקראו עד אז , אלא גם לקוראם בעיני בני דורי ולחדש , בצורה זו , את המגע החי בינם לבין הקהילה הספרותית הישראלית הצעירה , שראיתי עצמי חלק ממנה . נראה לי שהמסורת של הערצת גנסין , אף על פי שבמידה רבה התחנכתי עליה , כאילו מצתה עצמה ואף נעשתה חיץ בין הסופר ובין קוראים בני זמני . זו היתה מסורת סנטימנטלית ביוגרפיסטית , שזיהתה את הטקסטים של גנסין עם גנסין האיש , המתיקה את דמות הסופר ואת כתביו , שללה מהם 'קושי , ' אפילו 'רוע' מסוים שחשתי בקיומם ( לאמיתו של דבר , חשו בהם כבר לפני : בתר — מתוך אי אהדה גוברת והולכת ליצירת רעו הקרוב , שנעשה לימים יריבו ; ורחל כצנלסון שז"ר — מתוך דקות אינטואיטיבית של קרבה עמוקה אליה , ( נטלה מן הקריאה בסיפורי גנסין

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help