sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כתבי גנסין , ובעיקר הסיפורים הבשלים ילידי שבע שנות חייו האחרונות של הסופר , דמותו האנושית והספרותית , איגרותיו שקולו החי והמיידי מהלך בהן , פלא הופעתו בספרות העברית של ראשית המאה העשרים , נוכחותו האפלולית , ה'מצטודדת , ' שלמרות פנייתה 'הצדה' ועמידתה 'אצל ו'בטרם' היתה מרכזית לחלוטין ואדירת כוח משיכה , השובל היוקד המתמשך שנוכחות זו הותירה אחריה על פני שמיה של הספרות העברית גם לאחר שהסופר עצמו נבלע אל תוך החשכה — כל אלה משכו את לבי בחבלי קסם מיום שעמדתי על דעתי כקורא . כבר בימי הלימודים בבית הספר התיכון , כשעדיין לא יכולתי להגיע לרבדים העמוקים באמת במבני המשמעות הרב קומתיים שיצר הסופר , ואף לא הבנתי לאשורן רבות מן המילים שהוא השתמש בהן , הייתי קורא 'שפוט' של סיפוריו , 'גנסיניסט' מתמכר לאין תקנה . היו שנים שידעתי קטעים ארוכים מן הסיפורים בעל פה . אם סירבתי להתייחס אל ה'עבר' הספרותי כאילו היה עבר , זה היה בראש ובראשונה בזכות הכוח המפעיל , ההווה , המקיים של הפרוזה בסיפורים 'בינותיים , ' 'בטרם , ' 'אצל , ' שהיה עכשווי יותר מכל עכשיו תרבותי רוחני אחר . היו כמובן רבי אמנים אחרים של מסורת הפרוזה העברית , שהייתי צמוד לכתביהם , ולימים השקעתי גם בכתבים אלו מאמץ פרשני ומחקרי ניכר — מאפו , אברמוביץ מנדלי , ברדיצ'בסקי , בתר , עגנון , הזז . עם זאת היה ברור לי שהגרעין שהתגלם בארבעת או חמשת הסיפורים העיקריים של גנסין היה הגרעין הכבד והמקרין ביותר בגלקסיה של הפרוזה העברית הבדיונית המודרנית מתחילותיה ועד לסיפורי ס' יזהר,- גרעין אשר ללא ספיגה כלשהי של קרינתו כמעט לא תיתכן בפרוזה זו התחדשות תוך המשכיות . המספר העברי הישראלי העיקרי , שעל כתביו התחנכו כל בני דורי כקוראים — ס' יזהר — אישר ביצירתו תחושה זו והציג לפנינו מודוס מסוים של התחדשות המשכית , שהתבססה על הפנמה של המודל הגנסיני או של חלקים נרחבים ממנו . בשלב מאוחר יותר ניתן אישור מחודש ורב תוקף לתחושה זו ביצירתו של המספר העברי הישראלי הבולט והמשמעותי ביותר שקם מקרב בני דורי — הוא יעקב שבתאי , רעי מנוער , שהפנים בסיפוריו ובעיקר בשני הרומנים שלו חלקים אחרים של המודל הגנסיני וגילה את גמישותו ועדכניותו של המודל , את אפשרות היישום שלו — כמובן רק בתיווכו של אמן ברוך כישרון — למצבין תרבותיים הרחוקים לכאורה מרחק רב מאלה שתוארו ב'בטרם' וב'אצל . ' לא במקרה ולא רק מטעמים של קשר אישי עמוק מוקדש ספר זה לזכרו של יעקב שבתאי . מכל מקום , ברור היה לי שהקשר עם יצירת גנסין היה ועודנו עורק ספרותי תרבותי חיוני , שכריתתו תהיה פטלית . אם שמירת קשר מבוקרת עם העבר הספרותי בכללו , עם רצפיו הגדולים ועם מוקדיו העיקריים , נראתה לי הכרחית , שמירת הקשר עם גנסין על אחת כמה וכמה . משום כך פניתי משלב מוקדם מאוד , הרבה לפני שהתחלתי לפרסם מאמרים על סיפורי גנסין , לחקור ולדרוש בסיפורים אלו , לתהות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help