sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק ראשון : הגישה המדעית שאיפתם של חכמי יוון לראציונאליזאציה ולהכללת הניסיון — העמדת ריבוי התופעות על מיעוט ההנחות , והעמדת האיכות על הכמות —שיקולי סימטרית . התבנית המיכאנית — אמפידוקליס : ארבעת היסודות ושני הכוחות —תורת האצילויות לאמפידוקליס ותורת הזרעים לאנאבסאגוראם החכמה והמדע נתון לך [ דברי הימים ב א , יב ] מי שבא להתבונן במדע יוון העתיקה בעיני חוקר בן זמננו , על כורחו הוא נותן את דעתו על זיקתן ההדדית של תקופות אלו בתולדות המדע , ומה הם הסימנים המבדילים ביניהן . מדעי הטבע שלנו —והדברים אמורים בעיקר במדעי הטבע הגשמי של העולם הדומם — ראשיתם במאה השש עשרה , ואנו נוהגים לקשור התחלה זו בשני אישים . . יאליליאי וניו ט 1 ן . ואף על פי שמרובים הגילגולים , שחלו במדע זה ב 350 שנים אלו , וקרוב לשער שתמורות גדולות יחולו בו בעתיד , הרי ניתן אופיו להגדרה ברורה ויחידה במשמעה . מבחינת השיטה המדע החדיש הוא שילוב של אינדוקציה ודידוקציה , ומבחינת המגמה הוא שילוב של הברת טבע וכי בושו . השילוב לבש צורה מובהקת ביותר בפיסיקה , שבה ניסויים שיטתיים ופיתוחים מתימאטיים משלימים זה את זה ומסייעים זה לזה בקידום המדע . וכשם שהניסוי המדעי -השיטתי לא ישוער בימינו בלי שיקולים עיוניים ורקע מתימאטי , כך עולה המתימאטיזאציה של המדע בד בבד עם העמקת ההכרה הניסיונית של הטבע . סיבוך מערכת הכלים וההקפדה היתירה בדרכי הביצוע של הניסוי , וההפשטה הדקה והולכת בתיאורה המתימאטי של תורה מדעית ובשימושן של שיטות מתימאטיות לגבי תופעות ניסיו ניות — כל אלה אינם אלא גילויים שונים של שכלולו המתמיד של אותו תהליך השילוב של אינדוקציה ודידוקציה . השילוב השני האופייני למדע החדיש מתלבש בתלות ההדדית של מדע טהור ומדע שימושי , של מדע לשמו וטכניקה . אין לך ענף מדעי ותורה מדעית , שפותחו על טהרת ההכ רה המדעית בלבד , שאין סופם ליטול חלק בקידום הטכניקה ובהשלמת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help