sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

בחלק מהוצאות ההפקה ואזרחים עשירים , שתפקיד זה הוטל עליהם , מימנו את השאר . ההצגות נערכו בתיאטרון דיוניסוס , הנמצא במדרון הדרומי מזרחי של האקרופוליס שבאתונה . גם היום אפשר עדיין לראות רבים משרידיו , אך מה שרואים היום אינו התיאטרון שהציגו בו את מחזותיהם במאה החמישית לפנה"ס סופוקלס או אריסטופנס . כבר במאה הרביעית נעשו במקום עבודות שיפוץ ובנייה ביוזמתו של ליקוךגוס ( בשנים 326-336 לפנה"ס , ( נבנו מושבי אבן לצופים ומבנה במה מאבן ( ובו , ככל הנראה , שלושה פתחים . ( בתקופה הרומית הותאם המקום למופעים שהיו חביבים על הקהל באותם הימים , כמו משחקי לודרים או משחקי ציד , שהצריכו הפרדה ממשית יותר בין שטחי המופעים למושבי הצופים . עם זאת , הטופוגרפיה של המקום לא השתנתה , וגם היום ניתן לראות את מורד ההר שבו ישבו הצופים ולהיווכח כי היה זה תיאטרון גדול , שיכול היה להכיל קהל צופים גדול מאוד . ההצגות הוצגו על שני משטחי משחק : הבמה והאורקסטרה . על הבמה הופיעו השחקנים , באורקסטרה שרה ורקדה המקהלה . בראשית ימיו של התיאטרון היה למקהלה ולשירתה תפקיד מרכזי ואילו לשחקנים ולחלק הדיבורי היה מקום משני , אולם בהדרגה הלך והצטמצם תפקידה של המקהלה והלכו ורבו מעמדי הדו שיח של השחקנים . איסכילוס הוסיף שחקן שני לשחקן האחד של תספיס , וסופוקלס שחקן שלישי ( אריסטו , פואטיקה , פרק ד . ( כך לא רק הלכו והתרחבו החלקים הדיבוריים של הדרמה , אלא גם רבו והתגוונו מאוד אפשרויות המשחק והמחזאים החלו לחבר , נוסף למונולוגים ודיאלוגים , גם טרילוגים , היינו מעמדים שבהם לוקחים חלק בשיחה שלושה שחקנים . המבנה שמאחורי הבמה , שבו החליפו השחקנים את בגדיהם ומסכותיהם , שימש רקע להצגה וייצג , לפי צורכי העלילה , ארמון , אוהל או מקדש . תחילה היה זה , ככל הנראה , מבנה ארעי מעץ , ועם הזמן נבנה כאמור מבנה קבוע מאבן . מפתחיו יצאו השחקנים אל הבמה ועזבוה בסיום תפקידם . פתחים אלה ייצגו , לפי הצורך , בתים של הנפשות הפועלות או מבנים אחרים כנדרש . על גגו השטוח של המבנה הופיעו 'האלים . ' השחקנים , על פי רוב , לא ירדו אל משטח האורקסטרה , הגם שהובילו אליה מן הבמה מדרגות אחדות בלבד . עם זאת היה להם קשר בלתי אמצעי עם חברי המקהלה , שעמם ניהלו במשך ההצגה דו שיח בדיבור וגס בשירה . המקהלה שרה ורקדה באורקסטרה ולא עלתה אל הבמה . בימיו של איסכילוס מנתה המקהלה בטרגדיות שנים עשר איש , סופוקלס העלה את מספרם לחמישה עשר . מקהלת קומדיה היתה גדולה יותר ; מספר חבריה היה עשרים וארבעה . לא ידוע מה היה גודלה של המקהלה במחזות סאטירים . חליל ליווה בנגינתו את דבריהם ושירתם של השחקנים ושל חברי המקהלה . גם השחקנים וגם חברי המקהלה — גברים כולם — זכו אוריפידס , במחזהו 'הלנה , ' שובר את המוסכמה הזאת ומעלה את המקהלה אל הבמה , אך האפקטיביות של תחבולה כזאת תלויה בנדירותה והיא נשענת על שבירת הציפייה של הקהל , האמון על חלוקה ' גאוגרפית' של שטחי התיאטרון בין השחקנים למקהלה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help