sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

' סדר הקבלה' לר' אברהם בן דאוד הכרוניקה היהודית הראשונה , שהגיעה אלינו בשלמות , היא סדר הקבלה , שנתחבר על ידי ר' אברהם בן דאוד ( הראב"ד ) בטולידו בשנים . 1161— 1160 המחבר מתחיל את החיבור באדם הראשון והולך ומונה את שנות האבות , השופטים ומלכי יהודה עד אחרי חורבן הבית הראשון . על מלכי ישראל פסח . את הכרונולוגיה הזאת מבסס המחבר על חישובי 'סדר עולם רבא , ' ששימש , כאמור , את הכרוניקאים עד העת החדשה . החל בחורבן הבית הראשון מחלק הראב"ד את הזמנים על פי החכמים , כלומר : לפי סדר אנשי כנסת הגדולה , תנאים , אמוראים , רבנן סבוראי והגאונים , ומונה לכל תקופה את מספר הדורות : עשרה לאנשי כנסת הגדולה , חמישה לתנאים , שבעה לאמוראים , חמישה לסבוראים ולגאונים , ועוד שישה דורות לרבנים , סך הכול שלושים ושמונה דורות מאז חגי , זכריה ומלאכי עד הרב יוסף הלוי והרב ברוך בר יצחקי , שהיו מוריו . בחלק האחרון , שהוא החלק המקורי והחשוב של הספר , מתאר הראב"ד את העברת ההוראה מבבל לספרד , ומוסר אגב כך פרטים חשובים מחיי היהודים בספרד של זמנו . בחיבור הספר הנחתה את הראב"ד מגמה ברורה , שאותה הציג בפסקת הפתיחה : 'זה ספר הקבלה כתבנוהו להודיע לתלמידים , כי כל דברי רבותינו ז"ל , חכמי המשנה והתלמוד , כולם מקובלים , חכם גדול וצדיק מפי חכם גדול וצדיק , ראש ישיבה וסיעתו מפי ראש ישיבה וסיעתו , עד אנשי כנסת הגדולה , שקבלו מהנביאים , זכר כולם לברכה . ולעולם חכמי התלמוד וכל שכן חכמי המשנה אפילו דבר קטן לא אמרו מלבם , חוץ מן התקנות שתקנו בהסכמת כולם , כדי לעשות סייג לתורה . ' בדבר תוקפה של התורה שבעל פה הביא נימוק מעשי , כדי להוכיח את היותה קיימת בידי משה לצד תורה שבכתב : 'שהרי משה רבנו ע"ה היה יושב ודן כל ישראל מן הבוקר עד הערב ; ואילו תורה שבכתב אין בה אחת מני אלף מכל הקורות המתחדשות' . כן הדגיש בהזדמנות אחרת , כי 'המשנה והתלמוד שגם הם מכתבי הקודש . "' גם הדיון , המפורט יחסית , על חתימת התלמוד הבבלי נועד למטרה זאת , שכן חזר וציין , 'שנתפשט בכל ישראל וקיבלו אותו עליהם ... והסכימו עליו כל ישראל , ' והוסיף והדגיש : 'ועליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע . 12 ' ברם , לתפיסה הזאת יש מתנגדים , החותרים תחת סמכות התורה שבעל פה , בהציגם את הסתירות הקיימות בין דברי החכמים : 'ואם לחשך אדם , שיש בו ריח מינות לומר , מפני שנחלקו בכמה מקומות , לפיכך אני מסופק בדבריהם , אף אתה הקהה את שיניו והודיעהו , שהוא ממרה על פי בית דיך . בעלי 'ריח מינות' הם הקראים , שבימי הראב"ד ובדור שלפניו פעלו בספרד , ער שרוכאו על ירי ההנהגה הרבנית . הדי המחלוקת הזאת ניכרים בסדר הקבלה במקומות אחדים , דבר המוכיח , היהודים ברומאים ; ' ועוד בימינו לא שוכנעו הכול , כי אין זה כך . מכל מקום . האהדה הרבה ש'ספר יוסיפוך זכה בה ושגרמה להעתקים , לעיבודים ולתרגומים רבים , היא ששמרה עליו במשך מאות שנים , עד הופעתו לראשונה בדפוס במנטובה בשנת ר"מ , ( 1480 ) ובקושטא — בשנת ה'ר"ע . ( 1510 )

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help