sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעתיד , והם קביעת הרצף המתמשך של המסורת התורנית וחישובי זמנים על פי הרמזים בכתבי הקודש . התעודה הראשונה מהסוג הראשון נמצאת בפרק הראשון של מסכת אבות , המביא את סדר מסירת התורה , או בלשון המשנה : קבלתה , ממשה עד אנשי כנסת הגדולה . מכאן והלאה שימשה 'אגרת רב שרירא גאון' מורה דרך לחכמים , שהמשיכו להתחקות אחרי הדורות של מקבלי המסורת וחיברו ספרים כגון 'סדר הקבלה , ' 'ספר יוחסין' ו'שלשלת הקבלה . ' עם הבעיות של מנייני שנים התמודד בעל 'סדר עולם רבה , ' המיוחס לתנא יוסי בן חלפתא , תלמידו של ר' עקיבא . ממנו למדו כל הכרוניקאים היהודיים , ואתו התדיינו חכמים , כגון עזריה די רוסי , בספרו 'מאור עיניים , ' ודוד גנז , בספרו 'צמח דוד . ' בעקבותיו קבעו האמוראים את המניין לבריאת העולם . אמנם , מניין זה השתרש רק אחרי ביטול מניין השטרות , שהיה נהוג בימי הבית השני , החל ב 312 לפני ספה"נ . בזמן הארוך , שעבר מתחילת הגלות ועד סוף המאה הט"ו , כשפיתוח הדפוס איפשר הפצה הולכת וגוברת של ספרים , לא השתמרו ספרים רבים , שיכלו להעיד על יצירה ספרותית על סוגיה השונים , כפי שצפוי היה אצל בני 'עם הספר . ' אלה לעולם לא ירדו לשפל של ברבריות , כלומר : לחוסר השכלה כלשהי , ולאנאלפביתיות עמוקה כשל בני עמי אירופה באותה תקופה . תנאי החיים , על חוסר הקביעות , העדר הביטחון והתמעטות האוכלוסין היהודיים , שבאה בעקבותיהם , נתנו את אותותיהם . קשה גם לאמוד את כמות אוצרות התרבות , שיכלו להיות תעודות היסטוריות , ואבדו בימי הנדודים , הגזירות והשמדות , שהתרגשו על העם . ברור , שחוג היוצרים וציבור המעיינים מקרב העם , שמנה , לפי המשוער , בסוף התקופה פחות ממיליון נפש , הלך והצטמק . זאת ועור , הפעילות הרוחנית הושקעה בלימוד התורה על כל ענפיה והשאירה מעט מאוד מקום להרהורים אינטלקטואליים , שעשויים היו להוליד חשיבה היסטורית . זמנו של היהודי היה יקר מדי בעיניו מ'לבזבז' אותו על עניינים שמחוץ לתלמודו , כמו עסקי מלכים , מלחמות וכיוצא באלה . כך , למשל , ציין הרמב"ם , בבואו לפרש את המושג 'ספרים חיצונים , ' שהקורא בהם אין לו חלק לעולם הבא : 'כגון אלה הספרים המצויים אצל הערבים מספרי הדורות ומנהגי המלכים ויחוסי שבטי הערבים וספרי השירים וכיוצא בהם מן הספרים , שאין חכמה בהם ולא תועלת גשמית אלא איבוד זמן בלבד' ( משנה סנהדרין י , א . ( מסיבה זאת נמצאת אצל רבים ממחברי הכתבים ההיסטוריים התנצלות על התעסקותם בדברים כגון אלה , שהם , כביכול , בעלי ערך מפוקפק . מן האמור לעיל נראה , שקשה לצפות , שבתקופה הנדונה עשויה היתה להתפתח ספרות היסטורית רחבה . לכן מכל שריר , שהגיע לידינו , ניאלץ ללמוד כאילו הוא שיור של כתיבה יותר ענפה . ברם , יצירה עברית אחת , המכונה 'ספר יוסיפוך , השתמרה והיא יוצאת דופן בתוכנה ובהיקפה . מחברה האלמוני חי במאה העשירית בדרום איטליה . בהסתמכו על תרגומם הלטיני של כתבי יוספוס פלביוס ומקורות אחרים , סיפר המחבר את קורות ימי הבית השני בהרחבה ובכשרון הבעה כזה , עד שרכש במהרה את לב הקורא היהודי , והיה גם בעולם הנוצרי לספר הנפוץ ביותר אחרי הביבליה ! מאחר שבאחד העיבודים לספר זיהה המחבר את עצמו עם 'יוסף בן גוריוך , שהוא , לדעתו , שמו של יוספוס פלביוס , התקבל החיבור כאילו נכתב על ידי ההיסטוריון של 'מלחמת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help