sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כתיבה היסטורית בימי הביניים כתיבת ההיסטוריה של העם היהודי בתקופת גלותו , שראשיתה בזמן המכונה על ידי היסטוריונים בשם 'ימי הביניים , ' העלתה על הכתב מאורעות בודדים והתרחשויות יוצאות דופן בלבד . רשימות אלה היו מוגבלות למקום או לאזור אחד ונוגעות לגורלם ופועלם של אישים שונים , וכן לקורותיהן של קהילות מסוימות . פיזורם של היהודים על פני חלקי תבל רחבים לא איפשר צמיחה של תודעה היסטורית , המקיפה את כלל שטחי החיים של העם כולו , גם אם התקיימו בו 'מרכזים , ' שהפעילו מידות מתחלפות בעוצמתן של סמכות . איבריו גלויותיו השונים משתקפים בהכרת הפרט כיחידה אחת רק בראי של גורל משותף , הקושר את העבר של חיים שלמים על אדמת ארץ ישראל עם העתיד המשיחי המבטיח את הגאולה עם השיבה לארץ הקודש . מבחינה זאת מותר לדבר על 'ימי ביניים' של העם היהודי . פעולתו העצמאית , היזומה , מתמקדת בתקופה הזאת בחיי הרוח . ככה מצטייר המעשה היהודי בהכרתו , וזאת על אף הפעילות הייחודית , שהיתה קיימת גם בתחום החברה . כך חש עדיין גרץ הצעיר , כשבפתיחת מפעלו ההיסטורי רצה לציין את תוכנה של תקופת הגלות : 'לדרוש ולנדוד , לחשוב ולסבול , ללמוד ולשאת יסורים — אלה ממלאים את משך התקופה הארוכה הזאת' . אולם טועה מי שמניח , שלא היתה קיימת עירנות למאורעות שמסביב , לקורות שאר העמים על תהפוכותיהן , שקבעו למוטב ולמרע את גורלו החיצוני . ישראל בגולה לא חסר חוש היסטורי . 'החשיבה ההיסטורית הישנה הזאת איננה א היסטורית , ' הדגיש יצחק בער בסכמו את תקופת הגלות , 'כי החיים ההיסטוריים משמשים לה יסוד , ואירועים היסטוריים מכריעים ... זכו בעולם המחשבה היהודי למקומם הקבוע' . ברם , חילופי הזמן , שהיהודי היה מודע להם תמיד , היו בעיניו שינויי תפאורה בלבד של חיזיון אחד המוטבע במסורת נביאיו ומקובל עליו במקודש . 'שלוש פעמים התחלפה ההיסטוריה העולמית , ' קבע גרץ , 'אבל היהודים נשארו הם עצמם , לכל היותר שינו את הצורה החיצונית . ' כשהאנושות שקעה בברבריות וחזרה והתרוממה , 'תוכנה הרוחני של היהדות לא השתנה' . ברוח זאת כתב גם בער : ' ביסודו של דבר הכל הוא רק חזרה על אותו רעיון תוך יישומו של החומר ההיסטורי האינסופי . ' אכן , מקובלת מסקנתו : 'היסטוריוגרפיה מתוקנת לא יכלה מזה להתפתח . ' לכן נשארו מתקופת ימי הביניים , חוץ מיצירות ספרותיות בנושאים שהזכרנו קודם , שני סוגים של דרישות אל העבר , שסיפקו חומרים חשובים לבניין הכתיבה ההיסטורית מבוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help