sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קדם , בימי הביניים ובתקופה החדשה ; לתחום ולחשוף את מציאותה ופעולותיה -,לשכנע לסוף את עצמנו ואת זולתנו , שנגנים אלו והמוסיקה שלהם מחומר אחד קורצו . אין הם אלא מוסיקאים יהודים , אין זו אלא מוסיקה יהודית . בתחומי חייו של כלל האומה טיפחו הנגנים היהודים העממיים אורח חיים משלהם , על כל תכונותיהם האישיות וצרכיו ודרישותיו של מקצועם , תוך כדי טיפול בעניינים האישיים כבני אדם שעל מזונותיהם חייהם . אורח מחשבתם וסביבתם — על בל הש 1 ני והמיוחד שבהם — משתקפים בטיפוס הכליזמר כתופעה בפני עצמה . ועל אף ההבדלים שבין אדם לחברו , ניכר בהם קו אופי משותף : תיקון לנפשם הלוהטת לא מצאו אלא במוסיקה . מאות בשנים היה הכליזמר אבר חשוב בחיי האומה . בתחום הוויתם העיקרי לא פסקו להתקיים מעולם . הם הבטיחו לעצמם את ערכם המסוים , את מקומם החשוב בחברה היהודית . אף יש להם היסטוריה משלהם , שנשתזרה לתוך עברו של העם היהודי . תמוה איפוא שענף מוסיקה זה לא עורר עניין רב בין חוקרי המוסיקה היהודים , אף לא בין המוםי קולוגים שאינם יהודים . בחקר תולדות התיאטרון היהודי והמוסיקה היהודית עדיין שוררת עזובה רבה . בספרים שנושאם תולדות התרבות , במאמרים שמת פרסמים באקראי בעתונים ובכתבי עת ומתארים מנהגי עם בישראל , עולה לע תים גם דמותם של נגנים יהודים . אולם מאמרים בודדים בחוברות , ללא קשר פנימי , ללא זיקה לנושא בכללו , לחיי העם היהודי ולספרותו , אין בהם כדי להמחיש לעינינו את דמותו ההיסטורית של הנגן היהודי העממי . חסרנו עד כד . עיצוב החומר מתוך נקודת ראות אחידה . חשיפת העבר ומשמעותה —דבר שראוי היה לנו לעשותו זה כבר —הסרת הלוט מימים רחוקים , העלאת נשכחות והחייאתן —אלו כוונת הדברים ותעודתם . אנו מעלים את הנגן היהודי העממי , את התקופה שבה פעל , את האווירה שבה נתקיים וניגן ( ברוח התקופה , בבעיותיהם וברעיונותיהם של החיים היהודיים בגולה , אי אפשר היה לנגוע אלא אגב אורחא . ( כלי הנגינה והנשמה ( ההרגשה ) נתמזגו בו למוסיקה — ולמוסיקה טובה . ומאחורי הנגן והמוסיקה שלו עומד האדם בעל המחשבות , היהודי המרגיש , ה'כליזמר , ' המוסיקאי האמיתי , המקורי , שרצון אחד בלבד מילא את חדרי ' לבו ; לנגן , לפעול , להגיע לידי הישגים , ליצור מוסיקה כליזמרית משל 1 ולקיימה . לפנינו תרבות של מוסיקה יהודית עממית , היודעת נדודים אין קץ , תמורות עתים וסטיות מן הדרך — על פני יבשוית , ערים , רחובות וסימטאות ; על פני מאות שנים , עשרות שנים , שנים בודדות , לילות וימים —והיא שומרת אמונים לעצמה , תמיד ובכל התנאים . כדי לשרטט באופן ברור את קווי האופי הכוללים של הכליזמרים היהודים במזרח אירופה — שכן שרוי עדיין חלק מפעולתם ויצירתם , מהתהוותם ונדו דיהם , שאיפותיהם ומשא ^ תיהם באפלה גדולה —היה הכרח לשוב תחילה ולהת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help