sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

היא' אך הפנתיאיזם של הלדרלין הוא בכל זאת אחר . הוא הכ ניס אל הטבע האלוהי גם מן הטבע של אלוהים , מן האצילות של אלוהי הנאצל' מן הנשגב שבנשגב זה . שירת הטבע של הלדרלין יש בה יותר מממלכת האידיאל' מן האידיאל האנושי בטבע . יש בה יותר פאתוס , רצון . מן הטבע עצמו נשקף האידיאל האנושי , האידיאל של החופש . חפשי הוא גם הטבע , כמו שחפשי הוא הרוח . הנשר , אשר שם משכנו על פני הה רים הגבוהים , הוא סמל החופש והדרור השורר בממלכת הררים זו . דומה כי חפשי גם הטבע , יען כי בעל טבע חפשי הוא האדם . בסיפורו של הלדרלין 'היפריון' ' אשר בו שפך את געגועי לבו על הטבע היפה של היוונים והכנים אליו את כל מחשבותיו על הטבע ועל היופי ' הוא מספר את דבר השיחה שהיתה בינו , הגי בור הראשי בסיפור , יווני מן הדור החדש העומד על חרבות יוון , ובין חבריו על דבר אתונה שביוון . מדוע עלה השבט הזה בכש רון רוחו על כל שבטי יוון ? אחד אמר : האקלים פעל זאת . השני אמר : האמנות והפילוסופיה . השלישי אמר : הדת וצורת ההנה גה המדינית . אז קם הגיבור הראשי בסיפור 'היפריון / ואמר : ' האמנות והדת באתונה , גם הפילוסופיה וגם צורת ההנהגה המדינית , הם ציצי האילן ופירותיו , לא קרקעו ושרשיו . את העלול אתה רואה כעילה . ומי האומר לי , כי האקלים יצר כל זאת , ישים אל לבו , כי גם אנו חיים עד היום באקלים זה . ' 'יתר מכל עמי תבל גדל עם אתונה בלי מפריע בבל מובן שהוא , חפשי מכל השפעה הבאה ביד חזקה . כל כובש לא החליש את כוחה , כל מלחמה והצלחתה לא נסכו מן השכרון על רוחה , כל עבודה לאלוהי נכר לא החרישה את אזניה , כל חכמה נחפזה לא דחפה אותה להיות גמלה בטרם העלתה ניצה . את ילדותה לא העכיר איש ומשולחה היתה לנפשה כאבךהחן בעת אשר היה תהיה לאבן חך . החופש הוא זה אשר יצר את היופי באתונה , והוא , היופי , יצר אחר כך את האמנות ואת הדת ואת הפילוסופיה ואת הכל . ' הניחו לו לאדם מערש ילדותו ! אל נא תדחקו אותו לצאת מכוס הפרח הסגור של מהותו , אל נא תגרשו אותו לעזוב את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help