sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ג . על ספקות שבחקר הנפש א ( 27 ) שני המאמרים , ( IV 4 , IV 3 ) העשרים ושבעה והעשרים ושמונה לפי הסדר הכרונולוגי , היו חטיבה אחת , ופורפירייס חילק אותם בשל אורכם לשניים . את המאמר IV 3 אפשר לחלק לארבעה חלקים אלה : בחלק הראשון ( פרקים ( 8-1 נפרע פלוטינוס מאלה הטוענים שנפש האדם היא חלק של נפש העולם . את החלק השני ( פרקים ( 18-9 מקדיש המחבר לעיון , כיצד חודרת הנפש אל הגוף . בחלק השלישי ( פרקים ( 24-19 דן בנוכחות הנפש בגוף , בחלקי הנפש , וביציאתה של הנפש מהגוף . החלק הרביעי ( פרקים ( 32-25 מוקדש לבעיית הזכרון , והיינו מה הוא הכוח בנפש שבעל זכרון הוא . כדאי לסקור ולחקור את כל הקשיים , שבהם נתקל הדיון בבעיית הנפש . וקודם כול ראוי לפתוח באלה הטוענים , שמקור הנפשות שלנו בנפש העולם ( פרק . ( 1 מקור הנפשות שלנו אינו כנפש העולם , מוצא שתיהן מן הנפש הכוללת ( פרק . ( 2 אף אין מתקבל על הדעת הטיעון שלהם , שנפש יחידה היא חל ק של נפש העולם , כאילו אמרנו , הנפש שבאצבע היא חל ק של הנפש אשר בגופו השלם של החי . הנפש כולה נמצאת בכל איבר , אלא בגלל תפקידם של כל איבר ואיבר ( העיניים , האוזניים וכר ) מתהו 1 ת תחושות שונות ( פרק . ( 3 הנפש נמצאת בגוף בשלמותה , ובמיוחד נפש העולם ( פרק . ( 4 כל הנפשות שומרות על הזהות ועל השוני ; כל נפש אחת היא , וכולן יחד נפש 'אחת' הן ( פרק . ( 5 יחס הנפשות אל הנפש הכוללת ; נפש העולם קשורה בשכל ( פרק . ( 6 הנפשות שלנו אינן חלקי נפש העולם ( פרק . ( 7 ההבדל בין הנפשות היחידות תלוי בחיים הקודמים שעברו עליהן . היצורים הנוצרים בעולם , ושנפש חיה בהם , אינם מרבים את מספר הנפשות , שלעולם אחת היא ( פרק . ( 8 דרכי חדירת הנפש אל הגוף ו העולם בעל נפש חיה , אך אין זו נפש משלו , אלא זו שניתנה לו , והיא המשגיחה ומצווה עליו ( פרק . ( 9 הנפש מביאה לכך , Ib . 35 a 1-3 . 2 Cf . Henry , Etats 39 sq . . 3 שכן כך היא דרכה בפרישתה ובהתפרדותה . וכיצד היא גם לא חלוקה ? שהרי לא כולה פורשת , אלא יש בה צד שאינו מפליג , דבר שמברייתו אינו נחלק . לפיכך מה שנאמר בה 'מזו שאינה נחלקת וגם מפורדת בגופים' הרי זה שקול לאומר : מזו שהיא מלמעלה וגם משלמטה שנחצבה משם ושופעת ומגעת עד כאן כעין הקרן מטבורו של גלגל . ולאחר שבאה לעולם עדיין בעין החלק הזה תביט ומכוחו של זה היא משמרת את טבעו של הכול . שהרי גם כאן אינה מפולגת בלבד , אלא גם בלתי מפולגת , שכן מה שנחלק בנפש לא כדרך החילוק הוא נחלק . שהרי הואיל והיא מוסרת את עצמה כולה לגוף , כולה לכולו , לא נחלקה ; אבל הואיל והיא מצויה בכל מקום שבגוף , הרי חלוקה היא .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help