sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ב . על הוויית הנפש ב ( 4 ) מאמר זה , הרביעי לפי הסדר הכרונולוגי , הוא יסוד חשוב בתורתו של פלוטינוס על אי התחלקותה של הנפש , תורה שאותה פיתח המחבר ב IV 39 ( מאמר העשרים ושבעה לפי הסדר הכרונולוגי . ( כפי שהוכיח הנרי , ( Etats , 16 ) שגה פורפיריוס בהכניסו חיבור וה במקום הראשון ( במקום השני ) של האנאדה הרביעית . הוא סודר כאן , בעקבות הנרי , אחרי א . ( 21 ) הנפש כעצם שכלי אינה בת חלוקה . אך הגופים אינם מסוגלים לקלוט אותה ללא חלוקה , בגלל סגולת ההתחלקות שלהם ( פרק . ( 1 הנפש היא אפוא בלתי מתחלקת בתוך עצמה , אבל מתחלקת ( ועם זה בלתי מתחלקת ) בגופים , והיא בגדר אחד וריבוי גם יחד ( פרק . ( 2 ההוויה האמיתית , בעולם השכלי מקומה ; המעולה שבו הוא השכל , וגם הנפשות שם , שכן משם הן באות לכאן . והעולם ההוא צורר את הנפשות בלא גופים . אבל בעולם הזה הן צרורות בגופים , ועל ידי הגופים הן נעשות חלוקות . שם יחד כל השכל ללא פילוג וללא חלוקה , גם כל הנפשות שרויות יחדיו בעולם אחד זה ואין המקום מפריד ביניהן . הווה אומר : השכל הוא תמיד בלתי מפולג ולא מחולק ; והנפש אפילו היא שם בלתי מפולגת ולא מחולקת , מטבעה היא סובלת חילוק . וזו דרך חילוקה שהיא נבדלת ונכנסת בגופים . ובדין אמרו , שהיא נחלקת לגופים , Cf . Plat . Tim . 35 a 1-4 . 15 Cf . Plat . 77 m . 34 c sq . . 1 וכך מצינו שהנפש צריכה להיות גם אחד שהוא ריבוי וגם נחלק שהוא לא נחלק ו ואין להטיל ספק בכך בגלל זה , שדבר אחד הוא עצמו אינו יכול להיות בבת אחת במקומות הרבה . שהרי אם לא נקבל דעה זו , לא הנחת מקום לטבע , המחזיק ושולט בכל הדברים , הכולל הכול ומנהיגו בתבונה , שריבוי הוא , שכן רבים הדברים הקיימים , ואחד הוא כדי להיות חיבור אחד , שבריבויו האחד הוא מחייה את כל החלקים , ובאחד שאינו נחלק ינהיג בתבונה . ולפיכך אף הדברים שאין בהם תבונה יחקו את האחד , את זה המנהיג . וזה פשר החידה הקדושה ... 'משתיהן , מן הוויה שאינה נחלקת , שדרכיה שו 1 ת תמיד , ומזו הנחלקת השרויה בגופים — מזג את המין השלישי שלה' . וכך היא הנפש אחד שהוא ריבוי , האידיאות שבגופים ריבוי שהוא אחד , הגופים ריבוי בלבד והעליון אחד בלבד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help