sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עצמה , אבל חלוקה בפני הגופים , שהרי הללו הואיל ומעיקרם חילוקים בהם אינם יכולים לקבל אותה ללא חילוק . הווה אומר : החילוק הוא רושמם של הגופים ולא ממנה הוא . . 2 ובאמת על כורחך אתה אומר , שזהו טבעה של הנפש ואין נפש שלא כמותה , בין לא נחלקת בלבד בין נחלקת בלבד , אלא דין הוא שיהיו שתיהן בזה האופן , ודבר זה ברור מטעמים אלו : אילו היו לנפש חלקים הנבדלים זה מזה כפי שיש לגופים , הרי אם היה חלק אחד חש דבר לא היה רושמו של המיחוש מגיע לחברו , אלא נפש כגון זו שבאצבע כפי ייחודה לעצמה היתה מרגישה במיחוש . וזה היה הכלל , שמרובות הנפשות הנוהגות בכל אחד מאתנו , ואף בעולם לא אחת , אלא אין קץ להן , הנבדלות זו מזו . שהרי לחינם עניין הרציפות אם אינה באה לידי האחד . ואף אין לקבל את דברי המשלים את עצמם ואומרים , שהרשמים מגיעים כבדרך המסירה למנהיג שבנפש . שהרי מלכתחילה הדיבור 'חלק הראש שבנפש' אמירתו אינה מיושבת , שכן כיצד יש בידם להבדיל ולומר על כל חל ק וחלק מה טיבו ? המנהיג עד היכן הם מבחינים בו , ועל פי איזה הבדל של איכות במקום שיש חומר רצוף ואחד ? כלום הראש לבדו קולט את הרשמים או גם שאר החלקים ? ואם הוא לבדו הקולט , כיצד יגיע הרושם לראש לבדו , ומה המקום שבו יימצא ויקלוט ? ואם יעלה בחל ק אחד של הנפש , שאינו חש מברייתו , הרי לא ימסור חלק זה את מיחושו אל הראש ומיחושו לא יעשה רושם כלל . ואפילו אם יפגע בראש עצמו , הרי או שלא יפגע אלא במקצתו , הוא יקלוט והשאר לא יקלטו עוד , שהרי לשם מה ? או שיהיו רשמים הרבה , מרובים אין קץ , ולא כולם יהיו דומים זה לזה , כי זה יאמר אני התרשמתי ראשון וזה אני קיבלתי את הרושם מאחר , והיכן קם הרושם אף אחד מהם לא יהא יודע , חוץ מן הראשון . ושמא ישלה עצמו כל חלק של הנפש ויהא סבור , שהדבר נעשה במקום שהוא נמצא . ואם לא חלק הראש לבדו , אלא גם כל אחר שבצדו יהא מתרשם , למה יהא הוא הראש והשאר לא ? וכיצד ריבוי הרשמים כפי שהם באים מן האוזניים והעיניים עולים לכדי דעת דבר אחד ? ולעומת זה אם אתה משים את הנפש דבר , שכולו אחד וכולו לא נחלק וכל עצמו אחד וטבע הריבוי והחילוק כולו זר לו , הרי אין לך בעולם דבר , שהנפש אוחזתו , שמלואו יהא מנופש , ואין הנפש אלא כחונה בטבורו של כל גוף ומניחה את שאר החי נפח בלא נפש . Cf . Augustinus , De quant . animae XXXII 68 , PL 32 , 1073 . 10 . 11 נימוק חדש Cf . St / FII n . 441 . . 12 Cf . / b . II n . 854 ; PJotin . Enn . IV 7 , 7 . A 3 Cf . Enn . IV 7 , 6 ; IV 3 , 3 . 14

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help